dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin okullarında teknoloji liderliğine
yükledikleri öznel anlamların ve deneyimlerin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmada
nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan olgubilim (fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim
öğretim yılında İstanbul ilinde görev yapan 9 (dokuz) BÖTE lisans programı mezunu
okul müdürü oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan
görüşme formu kullanılarak katılımcılarla yüz yüze görüşmeler yapılarak elde
edilmiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İçerik
analizinin sonucu olarak öğretim liderliği, kaynak yönetimi, öğretmen etkinliği ve
teknoloji liderliği olmak üzere dört temaya ulaşılmıştır. Bu temaların
değerlendirilmesi sonucunda okul müdürlerinin öğretmenlere ve öğrencilere
teknoloji kullanımı açısından rol model oldukları, okullarında öğretim liderliği
yapmakta yetersiz kaldıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında maddi kaynakların
yetersiz oluşu nedeniyle okullarında altyapı sorunları yaşadıkları, maddi kaynak
oluşturabilmek için veliler ve çevre kuruluşlarla işbirliği yaptıkları, okul genelinde
donanım ve yazılım güncellemelerini sağlamada eksik kaldıkları ve okullardaki
internet bağlantısının filtrelenmiş olması nedeniyle teknolojik kaynaklara kısıtlı
olarak erişebildikleri ortaya çıkmıştır. Bunlara ek olarak okul müdürlerinin
okullarındaki öğretmenlerin yeniliğe karşı direnmesi, teknoloji bilgisinin yetersiz
oluşu ve motivasyon eksikliği yaşamaları gibi problemlerle karşılaştıkları ortaya
çıkarılmıştır. Araştırmanın bu sonuçlarından hareketle uygulayıcılara, politika
yapıcılara ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. |
en_US |