dc.description.abstract |
Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları ile
motivasyonları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda ilkokul, ortaokul ve
lisede görevli öğretmenlerin algıladıkları örgütsel sessizlik ve motivasyonlarının arasında
anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca araştırmada öğretmenlerin cinsiyet, yaş,
eğitim düzeyi, hizmet süresi, branş, çalışılan eğitim kademesi, çalışılan okul türü
değişkenlerine göre öğretmenlerin örgütsel sessizlik algısı ve motivasyonlarının farklılaşıp
farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde görev yapan 155.039
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu 2018-2019 İstanbul ili Beşiktaş,
Şişli ve Kağıthane ilçelerinde görev yapan 383 öğretmen oluşturmaktadır. Tesadüfi örnekleme
yöntemi kullanılarak seçilen 383 katılımcıya Kahveci ve Demirtaş (2013) tarafından
hazırlanan ‘Örgütsel Sessizlik Ölçeği’ ile Ural (1996) tarafından hazırlanan ‘Mesleki
Motivasyon Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin örgütsel
sessizlik algıları ile cinsiyet ve eğitim ve eğitim kademesi değişkenleri arasında anlamlı
farklılıklar bulunmadığı tespit edilmiştir.36-40 yaş arası öğretmenlerin örgütsel sessizlik
algılarının daha yüksek; lisans mezunu öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerinin yüksek
lisans mezunu öğretmenlere göre daha yüksek;21 yıl ve üzeri sürede görev yapan
öğretmenlerin sessizlik düzeylerinin daha yüksek; Din Kültürü Öğretmenlerinin örgütsel
sessizlik algılarının diğer branşlara göre daha yüksek; Çok Programlı Anadolu Lisesi’nde
görev yapan öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarının diğer okul türlerinde çalışan
öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Yaş değişkeni bakımından
değerlendirildiğinde 36-40 yaş aralığındaki öğretmenlerin motivasyonlarının daha yüksek;
Din Kültürü öğretmenlerinin motivasyonlarının diğer branşlara göre daha yüksek; Anadolu
Liseleri’nde çalışan öğretmenlerin motivasyonlarının diğer okul türlerinde çalışan
öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin motivasyonları ile
cinsiyet, eğitim düzeyi, hizmet verilen süre ve eğitim kademesi değişkenleri açısından ise
anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sessizlik algısı ve öğretmenlerin
motivasyonları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Buna göre,
öğretmenlerin sessizlik düzeyleri artarken, motivasyon düzeyleri de artmakta; sessizlik
düzeyleri azalırken, motivasyon düzeylerinin de azalmaktadır. Öğretmenlerin
motivasyonlarını artırmak için geri bildirim sisteminin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi,
öğretmenlerin karar alma mekanizmalarına katılımlarının artırılması, öğretmenler arası
iletişimi kuvvetlendirici etkinlikler ve uygulamaların planlanıp hayata geçirilmesi olumlu
yönde etki sağlayabilir. |
en_US |