dc.contributor.author |
Demirci, Elif
|
|
dc.date.accessioned |
2022-01-17T09:43:07Z |
|
dc.date.available |
2022-01-17T09:43:07Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12439 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 |
en_US |
dc.description.abstract |
Environmental problems such as global warming, loss of biodiversity, and pollution have
a significant role for human beings. Eradication of these variety of problems could be
possible only when each individual in each society feels a responsibility and takes the
action. Therefore, environmental education has been a vital component of formal
education. Even though there are numerous studies on environmental education in both
national and international, they are limited to investigate the effects of stories. In this
context, this research aimed to investigate the views of fifth grade students concerning
environmental issues through storytelling. In accordance with this aim, action research
has carried out during the academic year 2017-2018. The study was conducted with 35
students enrolled in Mehmet Akif Ersoy İmam Hatip Middle School. Four stories related
to different environmental topics were told participants during four weeks. Qualitative
data were obtained through focus group interviews supported by quantitative data
analysis of word association test (WAT). WAT included six key words was applied as pretest
and post-test. The frequency tables and concept networks were constructed based on
WAT results. Participants discussed the effects of environmental problems, the
consequences of environmental problems, and environmental protection through focus
group interviews. According to the results, students mostly associated “human” with
“environmental problem” and “environmental pollution” and use of ecological terms
increased at the end of implementation. Furthermore, some students used the characters
of stories as associated words at post-test and they discussed themes at the stories in
focus groups. |
en_US |
dc.description.abstract |
Küresel ısınma, nesli tükenen canlılar ve kirlilik gibi çevresel sorunlar tüm insanlık
için büyük önem teşkil etmektedir. Bu sorunların ortadan kaldırılması tüm
bireylerin sorumluluk hissederek önlem almasıyla mümkün olabilir. Bu nedenle,
çevre eğitimi örgün eğitimin temel bir bileşenidir. Hem ulusal hem de uluslararası
alanda çevre eğitimi konusunda çok sayıda çalışma olmasına rağmen, hikâyelerin bu
alandaki etkilerini araştıran çalışmalar sınırlıdır. Bu bağlamda, bu araştırma beşinci
sınıf öğrencilerinin çevre ile ilgili görüşlerini hikâye anlatımı yoluyla incelemeyi
amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, 2017-2018 akademik yılında eylem
araştırması olarak yapılmıştır. Araştırma, Mehmet Akif Ersoy İmam Hatip
Ortaokulu'na kayıtlı 35 öğrenci ile yürütülmüştür. Dört hafta boyunca katılımcılara
farklı çevre konularıyla ilgili dört hikâye anlatılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinin
(KİT) nicel verileri, odak grup görüşmelerinin nitel analizini desteklemek için
kullanılmıştır. Altı anahtar kelimeden oluşan kelime ilişkilendirme testi ön test ve
son test olarak uygulamıştır. KİT sonuçlarına göre frekans tabloları ve kavram ağları
oluşturulmuştur. Katılımcılar, odak grup görüşmeleri yoluyla çevre sorunlarının
etkilerini, çevre sorunlarının sonuçlarını ve çevre korumasını tartışmışlardır.
Sonuçlara göre, uygulama sonunda öğrenciler çoğunlukla “insan” ı “çevre sorunu”
ve “çevre kirliliği” ile ilişkilendirmişlerdir ve öğrencilerin ekolojik terimleri
kullanımları artmıştır. Ayrıca, bazı öğrencilerin anlatılan hikâyelerdeki karakter ve
temaları son-test anahtar kavramlarında ve odak gruplarındaki tartışmalarda
vurguladıkları görülmüştür. |
tr |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.subject |
Environmental education |
en_US |
dc.subject |
Word association test |
en_US |
dc.subject |
Focus group interview |
en_US |
dc.subject |
Storytelling |
en_US |
dc.subject |
Hikâye anlatıcılığı |
en_US |
dc.subject |
Çevre eğitimi |
en_US |
dc.subject |
Kelime ilişkilendirme testi |
en_US |
dc.subject |
Odak grup görüşmesi |
en_US |
dc.title |
The effectiveness of storytelling on environmental knowledge of fifth grade students |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |