dc.description.abstract |
Bu çalışma ile neoliberal ekonomi politikalarının dönüşüm sürecinde Amerika Birleşik
Devletleri (ABD), İngiltere, Almanya, Fransa ve Türkiye’nin eğitim finansmanlarında
meydana gelen değişimlerin incelenerek, Türkiye için bu alanda öneriler geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden literatür tarama modeli ve
doküman analizi yöntemi kullanılmış, bu kapsamda ilgili güncel verilere yerli ve
yabancı tez, makale, bildiri ve raporlar ile ulusal ve uluslararası istatistiki
kaynaklardan ulaşılmıştır. Araştırmada ilk olarak eğitimde liberalizm ve neoliberalizm
kavramları incelenmiş, daha sonra ABD, İngiltere, Almanya, Fransa ve Türkiye’nin
eğitim finansman durumlarına değinilmiş, belirlenmiş olan alt amaçlar ülkeler bazında
incelenip veriler tablolaştırılarak analiz edilmiş, ülkeler arasındaki benzerlik ve
farklılıklar yorumlanmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre ülkelerin eğitim
finansmanı başlığı altında incelenmiş olan tüm alt başlıklarda Türkiye’nin seçilmiş
ülkelerin gerisinde kaldığı ve eğitim finansmanının yeterli olmadığı tespit edilmiştir.
Bu bağlamda, seçilen ülke örneklerinde olduğu gibi, Tükiye’de de tüm kademelerde
eğitime ayrılan kamu kaynaklarının arttırılarak, eğitim sistemlerinin gözden geçirilip,
uygulanabilecek tüm mali destek yollarınının araştırıldıktan sonra eğitime
yöneltilmesinin sağlanması gerekmektedir. Bu araştırma ile Türkiye’de eğitime
ayrılan finansman kaynaklarının arttırılması için seçilmiş ülkelerin eğitim finansman
politikalarının örnek olarak uygulanabileceği düşünülmüş, bu alanda daha sonra
yapılabilecek çalışmalar için öneriler geliştirilmiştir. |
en_US |