dc.contributor.author |
Yılmaz, Yunus
|
|
dc.date.accessioned |
2022-03-01T09:27:28Z |
|
dc.date.available |
2022-03-01T09:27:28Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12498 |
|
dc.description |
Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021 |
en_US |
dc.description.abstract |
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine olan rağbetin artması bu alandaki dil öğretim
süreçlerini destekleyecek materyal ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Yabancı dil olarak
Türkçe öğretimi yapılırken ders kitapları tek başına yeterli olmamaktadır. Bu yüzden
ders kitaplarına ek olarak dil öğretim sürecine katkıda bulunacak yardımcı okuma
kitapları hazırlanmalıdır. Yardımcı okuma kitapları dil öğrenicilerinin seviyelerine
uygun hazırlanacağı için öğrenicilerin gerek Türk dilini öğrenmelerine gerek Türk
kültürünü daha yakından tanımalarına katkıda bulunacaktır.
Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında yapılan çalışmalara bakıldığında
okuma becerisini geliştirmek için hedef dil seviyelerine göre uyarlanmış okuma
kitaplarının yetersiz olduğu görülmektedir. Bu yetersizlik elinizdeki çalışmanın
hareket noktasını oluşturmaktadır. Yapılan literatür taramasında nicelik bakımından
az da olsa B1 seviyesine uyarlanmamış çeşitli hikâyeler tespit edilmiştir. Bu
çalışmada, Ömer Seyfettin’in daha önce uyarlanmamış üç hikâyesi yer almaktadır.
Çalışma, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kapsamında Ömer Seyfettin
hikâyelerinden bazılarını B1 hedef dil seviyesine göre uyarlamayı amaçlamaktadır.
Çalışma kapsamında seçilen hikâyelerin başlıkları şunlardır: “Gurultu”, “Türbe” ve
“Bir Hayır”.
Çalışmaya konu olan hikâyeler uyarlanırken önce tarama yöntemiyle B1 seviyesine
uygun olmayan dil bilgisi yapıları tespit edilmiştir. Söz konusu bu yapıların tespitinde
Türkiye Maarif Vakfı’nın hazırlamış olduğu Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim
Programı’nda yer alan B1 seviyesindeki dil bilgisi yapıları esas alınmıştır. İşlem
esnasında ayrıca Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Metni’nde yer alan okuma kazanımları
da göz önünde bulundurulmuştur. Uyarlanan hikâyelerin sonuna okuma etkinlikleri
hazırlanmıştır. Böylece öğrencilerin okuma-anlama becerisinin geliştirilmesine
katkıda bulunmak amaçlanmıştır. |
en_US |
dc.language.iso |
tr |
en_US |
dc.subject |
Ömer Seyfettin |
en_US |
dc.subject |
Yabancılara Türkçe öğretimi B1 düzeyi |
en_US |
dc.subject |
Metin uyarlama |
en_US |
dc.title |
Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında Ömer Seyfettin’in bazı hikâyelerinin B1 seviyesine uyarlanması |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |