dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, Türk çocuk edebiyatı yazarlarından Erol Büyükmeriç'in çocuklar için
yazdığı hikayelerindeki eğitsel iletileri, bu iletilerin sunuluş biçimleri ve amaçları
bakımından sınıflandırılarak hikaye kitaplarındaki dağılımını tespit etmektir. Araştırmanın
yöntemi nitel araştırma olup, nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesidir.
Çalışma deseni, iç içe geçmiş tek durum desenidir. Araştırmada veri kaynağı olarak Erol
Büyükmeriç'in 5 öykü kitabından faydalanılmıştır. Eserler, doküman incelemesi aşama ve
ilkeleri doğrultusunda, eğitsel iletileri, bu iletilerin sunuluş biçimleri ve amaçları bakımından
sınıflandırılmıştır. Veri toplama aracı olarak, 139 farklı eğitsel iletiyi bulunduran ölçüt
listesinden yararlanılmıştır. İncelenen kitaplarda tespit edilen eğitsel iletiler sunuluş (aktarış)
biçimlerine göre “Doğrudan Aktarılan İletiler (Açık İletiler)” ve “Dolaylı Yoldan Aktarılan
İletiler (Örtük İletiler)” şeklinde sınıflandırılmıştır. Sunuluş biçimlerine göre
dolaylı/doğrudan aktarılan iletiler şeklinde tasnif edilen iletiler amaçlarına göre ise Kişilik
Gelişimi Destekleyen Eğitsel İletiler, Toplumsal Gelişimi Destekleyen Eğitsel İletiler, Dini
Duyguların Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler, Ulusal Düşüncenin Gelişimini
Destekleyen Eğitsel İletiler, Çevre Bilinci Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler, Estetik
Düşüncenin Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler, Evrensel Düşüncenin Gelişimini
Destekleyen Eğitsel İletiler, Ekonomik Düşüncenin Gelişimini Destekleyen Eğitsel İletiler
biçiminde gruplandırılmıştır. Erol Büyükmeriç'in incelenen 5 kitabında eğitsel ileti tespit
edilmiştir. Araştırılan eserlerin metinlerinde toplam 527 eğitsel ileti tespit edilmiştir. Bu
eğitsel iletilerin 486 tanesi örtük ileti olup dolaylı aktarım yoluyla okuyucuya aktarılmıştır.
Eğitsel iletilerden 41 tanesi ise yazarın açıkça ifade ederek (açık ileti) doğrudan aktarım
yoluyla okuyucuya sunduğu iletilerdir. Yazarın kitaplarında en çok tespit edilen eğitsel ileti
grubu “Kişisel Gelişimi Destekleyen Eğitsel İletiler”dir. |
en_US |