dc.description.abstract |
21.yüzyılda değişen ve gelişen ihtiyaçlar çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığı
Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından öğretmenlerin
mesleki gelişimleri için çeşitli plan ve programlar yapılmakta ve bu amaçla hizmet
içi çeşitli kurslar, seminerler düzenlenmektedir. Bu çalışmada, hizmet içi eğitim
etkinliklerine katılım durumları açısından ve etkinliklere ilişkin yeterlilik algıları
açısından sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitimsel donanımları incelenmiştir.
Araştırmaya, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı İstanbul Küçükçekmece devlet
okullarında görev yapan 105 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Öğretmenlerin 20
farklı faaliyete verdikleri yanıtların analizinde, genel durumu görmek için öncelikle
SPSS istatistik programı ile betimsel analiz yapılmış ve bu sayede katılımcılardan
elde edilen verilerin yüzde ve frekans dağılımları elde edilmiştir. Sosyal bilgiler
öğretmenlerinin verdikleri cevapların cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından farklılık
gösterip göstermediğini belirlemek için SPSS istatistik programı ile ki-kare (X2)
analizi yapılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki kıdem açısından
cevaplarını incelerken, sadece sıklık ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır.
Sonuç olarak sosyal bilgiler öğretmenlerinin ankette isimleri verilen eğitim,
seminer ve kurs etkinliklerine katılımlarının düşük olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
sosyal bilgiler öğretmenlerinin 20 farklı kurs, eğitim ve seminer etkinlikleri dışında
diğer kurs, eğitim ve seminer katılım durumlarının çok düşük olduğu gözlenmiştir.
Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin anketteki etkinliklerden daha önce
katılmadıkları eğitim, seminer ve kurs etkinliklerine ilişkin kendilerini yeterli görme
düzeylerinin düşük olduğu gözlenmiştir.
Diğer bir analiz sonucuna göre sosyal bilgiler öğretmenlerin daha önce
katılmadıkları ve kendilerini yeterli görmedikleri etkinlikleri kendi alanları için
gereksiz görmedikleri, bilakis gerekli gördükleri ve ileride söz konusu etkinliklere
katılabileceklerini belirttikleri tespit edilmiştir.
Araştırmada, öğretmenlerin hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılım
oranlarının cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem açısından farklılık gösterip
göstermediğine ilişkin analiz sonuçlarına çalışmanın bulgular bölümünde yer
verilmiştir.
Araştırmada, öğretmenlerin ankette yer alan hizmet içi eğitim faaliyetlerine
ilişkin yeterlilik algılarının cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem açısından
farklılık gösterip göstermediğine ilişkin analiz sonuçları çalışmanın bulgular
bölümünde yer almaktadır.
Araştırmada, öğretmenlerin ankette yer alan hizmet içi eğitim faaliyetlerini
gerekli görme oranlarının cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem açısından
farklılık gösterip göstermediğine ilişkin analiz sonuçları çalışmanın bulgular
bölümünde verilmektedir.
Araştırmada ayrıca, sosyal bilgiler öğretmenlerinin en çok katıldıkları ve en
az katıldıkları etkinlikler belirlenmiştir. Bununla birlikte sosyal bilgiler
öğretmenlerinin yeterlilik algılarının en yüksek ve en düşük olduğu etkinlikler,
anketteki etkinlikler arasından öğretmenlerin sosyal bilgiler alanı için en gereksiz ve
gerekli gördükleri etkinlikler belirlenmiştir. |
en_US |