YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

İkinci dil Türkçede edim bilimsel yetkinliğin geliştirilmesine yönelik yazma etkinlikleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Pirim, Ece
dc.date.accessioned 2022-03-02T07:33:27Z
dc.date.available 2022-03-02T07:33:27Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12515
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020 en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada ikinci dil olarak Türkçe öğrenmekte olan öğrencilerin söz edimi kullanımlarını artırmak ve edim bilimsel yetkinliklerini geliştirmek için çeşitli yazma etkinlikleri önerilmiştir. J. L. Austin’in 1955’te ileri sürdüğü ve 1979’da John Searle’ün geliştirdiği söz edimi kuramı araştırmanın temelini oluşturmaktadır. Bu kuramdan hareketle ikinci dil ve yabancı dil öğretiminde edim bilimsel yaklaşımın nasıl ele alındığı konusunda bir alan araştırması yapılmıştır. Daha sonra İstanbul A2 ve B1 Türkçe kitaplarındaki (2018) konular incelenerek danışma, bilgi isteme, sohbet başlatma, tavsiye verme gibi söz edimlerine kitapta ne sıklıkta yer verildiği ve öğrencilerin yeni söz edimi üretmelerine olanak verilip verilmediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin, kitap üzerinde ve kitap dışı materyallerle gerçekleştirdikleri yazma etkinliklerinde nasıl ve ne kadar söz edimi ürettikleri ve üretilen çıktıların ADOÇP (Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı) A2 ve B1 edim bilimsel yeterlilik ölçütlerini karşılayıp karşılayamadığı incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini, 2018-2019 akademik yılı boyunca İstanbul’da uluslararası bir İmam Hatip Lisesine gitmekte olan 12 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi eylem araştırmasıdır. Bu araştırmada, bir soruna yönelik uygulamanın gelişmesini sağlamak amacıyla uygulama odaklı eylem araştırmasından yararlanılmıştır. Veriler gözlem, etkinlikler, çalışma kağıtları, WDCT (Writing Discourse Completion Test) yoluyla toplanmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin yazma becerisindeki metin oluşturma farkındalıkları artarak söz edimlerini kullanırken farklı durumlara uyarlayabildikleri, bağlaşıklık ve tutarlılık açısından daha doğru ifadeler ürettikleri tespit edilmiştir en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject İkinci dil öğretiminde edim bilim en_US
dc.subject Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı’nda edim bilim en_US
dc.subject İkinci dil Türkçe öğretimi en_US
dc.subject Yazma becerisi etkinlikleri en_US
dc.title İkinci dil Türkçede edim bilimsel yetkinliğin geliştirilmesine yönelik yazma etkinlikleri en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster