dc.description.abstract |
2005 yılından itibaren akıllı tablet ve telefonların sayısının artışı dikkat çekmektedir. Güncel
istatistikler incelendiğinde dünya genelinde iki milyardan fazla akıllı telefon kullanıcısı
bulunmaktadır. Dünyadaki uygulamalar incelendiğinde mobil cihazların yetişkinlerin hizmetiçi
eğitimlerinde de yaygınca kullanıldığı görülmekte ve mobil öğrenme uygulamalarına ayrılan
bütçenin günden güne arttığı görülmektedir. Bu çalışmada da toplu taşıma şoförlerine yönelik
tasarlanan “Stres Yönetimi Farkındalık” eğitimi mobil öğrenme ortamında verilerek
katılımcıların mobil öğrenme kabul düzeyleri ve kabul düzeylerinin demografik özelliklerine
göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma problemlerine göre araştırma
modeli tek grup sontest model olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından
oluşturulan Kuder-Richardson 20 değeri 0,70 olan stres yönetimi bilgi testi, Cronbach Alpha
katsayısı 0, 97 olan Mobil Teknolojiyi Kabul Ölçeği ile toplanmıştır.
Araştırma 2016-2017 yılında, İstanbul’da İETT de çalışan 108 Toplu Taşıma Şöförü ile
yapılmıştır. Çalışmada, İstanbul’da Kâğıthane garajında çalışan Toplu Taşıma şoförlerine Akıllı
Telefonları üzerinden “Stres Yönetimi Farkındalık Eğitimi” verilmiş ve şöförlerin Teknoloji
Kabul düzeylerine göre bu eğitimi kabul etme davranışları, çeşitli değişkenlere göre
incelenmiştir. İş sektöründe, mobil araçlar üzerinden hizmet içi eğitimlerin sunulması gittikçe
yaygınlaşan ancak, yeni bir uygulamadır. Ancak, çalışan sayısı çok fazla olan ve çok dağınık bir
sahada çalışan ve eğitim düzeyleri çok yüksek olmayan personelin eğitiminde Akıllı Telefonların
kullanılması nadiren karşılaşılan bir uygulamadır. Bu nedenle, bu çalışma sonucu elde edilen
bulguları ile iş dünyasında benzeri özelliklerdeki personele yönelik bir mobil öğrenme ortamının
tasarımı, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçleri ile örnek bir çalışma olacaktır.
Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre, Akıllı Telefonların mobil öğrenme ortamı olarak
kullanıldığı ortamda şoförlerin bu teknolojiyi bir öğrenme ortamı olarak kabul etme düzeyleri 5
üzerinden 3,88 ortalama ile yüksek bulunmuştur. Bulgular, toplu taşıma şoförlerinin mobil
öğrenme sistemine yönelik teknoloji kabul düzeylerinin kullanım kolaylığı, algılanan fayda,
kullanıma yönelik tutum ve niyet alt boyutlarında yaşlarına göre istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde farklılaştığını, eğitim düzeylerine göre ise dört alt boyutta da istatistiksel olarak anlamlı
bir fark olmadığını göstermiştir. İlaveten, veriler eğitim sonundaki kazanımları açısından analiz
edildiğinde hem yaş hem de eğitim düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark çıkmamıştır.
Şöförlerin Teknoloji Kabul Düzeyleri ile eğitim sonu Bilgi Testi puanları arasındaki ilişki analiz
edildiğinde toplu taşıma şoförlerinin Mobil teknolojiyi öğrenme ortamı olarak kabul ortalama
puanları ile eğitim sonu bilgi testi puanları arasında pozitif yönde güçlü bir anlamlı bir ilişki olduğu
bulunmuştur. |
en_US |