Özet:
150 yıldan uzun bir süredir düzenlenmekte olan Dünya Fuarları (World Expo)
geleceğe yönelik fikirlerin ve projelerin sergilendiği, bilimsel ve kültürel
birikimlerin paylaşıldığı uluslararası etkinliklerdir. Teknoloji, inovasyon, çevre ile
uyum gibi evrensel konulara odaklanan bu fuarlar ülkelerin ekonomik ve
teknolojik gelişmesini göstermekle kalmayıp, yerel ve kültürel değerlerini de
tanıtmaya aracılık etmektedir. Tarihsel süreçte ekonomik, siyasal, sosyal, kültürel
ve teknolojik parametrelerde yaşanan kırılmaların, Dünya Fuarlarında ülkeleri
temsil eden ulusal pavyonlar üzerinde önemli etkileri olduğu görülmektedir. Farklı
yaklaşımlar doğrultusunda tasarlanan ve mimarlığın gelişim serüvenini anlatan
ulusal pavyonlar, ülkelerin mimari alandaki değişimlerini de göstermektedir.
Bu çalışmanın amacı; Türkiye’nin Dünya Fuarlarındaki mimari temsilini incelemek
ve değişen mimari anlayışlar çerçevesinde ülkeyi diğer katılımcı ülkeler arasında
konumlandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, Türkiye Cumhuriyeti’nin
kuruluşundan günümüze kadar katılmış olduğu Dünya Fuarlarında, ulusal
pavyonları ile mimarlık literatüründe öne çıkan ülkeler saptanarak incelemenin
kapsamı belirlenmiştir. Daha sonra, yabancı ulusal pavyonların mimari tasarımını
biçimlendiren unsurların tanımlanmasıyla oluşturulan kavramsal çerçeve
içerisinde, Türkiye’nin fuar katılımları değerlendirilerek ülkenin uluslararası
ortamdaki mimari temsilinde yaşanan sorunların ortaya konması hedeflenmiştir.
Bu çerçevede tez çalışmasının ilk bölümünde, çalışmanın amacı, kapsamı ve
yöntemi açıklanmıştır. İkinci bölümde Dünya Fuarı kavramı ve tarihçesi hakkında
kısa bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde, Türkiye’nin katıldığı tüm Dünya Fuarları ve
inceleme alanı olarak belirlenen ülkelere ait ulusal pavyonlar kronolojik olarak
incelenmiştir. Dördüncü bölümde, incelenen ulusal pavyonların mimari tasarımını
etkileyen yaklaşımlar tanımlanarak fuarlar ve ülkeler bazında öne çıkan eğilimler
ortaya konmuştur. Beşinci bölümde, Türkiye Ulusal Pavyonları bir önceki bölümde
belirlenen yaklaşımlar ve dönemlerinin özellikleri çerçevesinde kronolojik olarak
değerlendirilmiştir. Son bölümde ise yapılan araştırmanın genel bir
değerlendirmesi yapılarak, ulaşılan sonuçlar açıklanmıştır.
İncelenen Dünya Fuarlarında, yabancı ulusal pavyonların mimari tasarımını
biçimlendiren en önemli tasarım yaklaşımlarının; ‘fuar temasına uyum sorunu’,
‘çağın ruhunu yakalama sorunu’, ‘deneysellik arayışları’, ‘mimari kaygılar’, ve
‘teknoloji & inovasyon sorunu’ olduğu görülmektedir. Türkiye’nin fuar
katılımlarında ise bu yaklaşımlar genellikle etkili olmayıp, ülkenin ulusal
pavyonları daha çok ‘turistik tanıtım amacı’, politik & ideolojik kaygılar’ ve ‘ulusal
kimlik & imaj arayışları’ altında biçimlenmektedir. Teknolojik vurguları ve zengin
mekân kaliteleriyle öne çıkan yabancı ulusal pavyonlarla karşılaştırıldıklarında
Türk Pavyonları, Türk kimliğini yansıttığı düşünülen imgeler aracılığıyla turistik
pazarlama faaliyetleri yapılan sıradan sergi binaları niteliğindedirler.