Özet:
Teknoloji geliştiricileri hem kendilerinin hem de müşterilerinin bütün hedeflerini
gerçekleştirecek teknolojilerin seçiminde sık sık problemlerle karşılaşırlar. Örneğin,
geliştiriciler genellikle en üst düzeyde teknoloji performansına ulaşmak isterken,
müşteriler de teknoloji maliyetlerini düşürmek isterler ve bu iki amaç çatışabilir. Bütçesel
ve kurumsal sınırlama da bazen geliştiricinin tercihlerinin önünde engel teşkil eder.
“Anahtar” teknolojilerin varlığı da geliştiricinin tercihlerini etkiler. Anahtar teknoloji, bir
veya birden fazla hedefin gerçekleştirilmesinde vazgeçilemez nitelikte olup, bunun
yanı sıra, örneğin, diğer teknolojiler için altyapı oluşturmak, ikmal maliyetlerini düşürmek
gibi başka yararlar da sağlayan bir teknolojidir. Şu iki ilave unsur da dikkate alındığında
karar alma süreci daha müşkül hale gelir, bunlar yeni teknolojilerin üretilmesindeki
engeller ve bu yeni teknolojilerin müşteri organizasyonlarına başarı ile transfer
edilmesinin önündeki engellerdir. Böylece, yöneticilerin teknoloji seçim kararlarında
aday teknolojilerle, geliştirici ve kullanıcının hedefleri arasında bir karşılıklı etkileşim
yaşanır.
Teknoloji seçimi ve bütçe tahsis kararlan teknolojilerle, geliştiricinin hedefleri ve
teknolojiyi kullananın hedeflerinden tatmin oluşu arasındaki ilişkiye dayandırılmalıdır. Bu
kararlar aynı zam anda teknolojinin başarılı bir şekilde transferi açısından “kullanıcının
engellerinin” üstesinden gelinmesi üzerinde odaklaştırılmalıdır. Tipik kullanıcı
engellerine örnek olarak müşterinin, geliştiricinin teknolojisine yabancı oluşu, yüksek
maliyete ve teknolojiyi benimsediğinde alacağı risklere bağlı olarak müşterinin gösterdiği
direnç sayılabilir.
Bu tezde, teknoloji seçim problemi bir matematiksel programlama modeli olarak
formüle edilip çözülmüştür. Formülasyon, teknoloji geliştiricisini ve müşteriyi
irtibatlandırır ve teknoloji seçimindeki karşılıklı etkileşimleri de bunlarla ilişkilendirir.
Modelin amacı, bütçesel ve diğer sınırlamalar içinde kaynak tahsislerini optimize ederken
müşterilere teknolojilerin geliştirilip transfer edilmesindeki başarı potansiyelinin en üst
seviyeye çıkarılmasıdır.