Özet:
Satış ve pazarlama faaliyetlerinde belirli olgunluk seviyesine ulaşan işletmeler rekabette
avantaj sağlayabilmek, değişken müşteri beklentilerine cevap verebilmek ve zorlu iş
dünyasında ayakta kalabilmek için tedarik zincirlerinin etkinliğine odaklanmışlardır. Tedarik
zincirinin önemli bir ayağı lojistik faaliyetler olup lojistiğin boyutlarını tedarik lojistiği, üretim
lojistiği, dağıtım lojistiği ve tersine lojistik olarak ele alabiliriz. Lojistiğin diğer boyutlarının
aksine üretim lojistiği ile ilgili literatürde halen yeterli sayılabilecek düzeyde çalışma yoktur.
Halbuki üretim lojistiği doğrudan üretimin süresine ve kalitesine etki etmektedir.
Tez çalışmasının ilk bölümünde konuya giriş yapıldıktan sonra ikinci bölümde yalın üretim
sistemi ve üçüncü bölümde yalın lojistik konularına değinilmiştir. Dördüncü bölümde iç
lojistikte hat besleme yöntemlerine, beşinci bölümde iç lojistik sisteminin ana bileşenlerine ve
literatür taramasına, altıncı bölümde yalın lojistikte aksiyomlarla tasarım metodolojisi ve
literatür taramasına ve yedinci bölümde uygulama çalışmasına yer verilmiştir. Uygulama
çalışması kapsamında Bant Boru A.Ş. firmasına saha ziyaretleri yapılmış ve teknik gözlemler
yapılmıştır.
Bu çalışmada yalın felsefe bağlamında ele alınan üretim lojistiği ile ilgili bir otomotiv yan
sanayi firmasının üretim ortamı incelenmiş mevcut malzeme taşımaları analiz edilmiştir.
Aksiyomlarla tasarım yaklaşımı ile mevcut taşıma yöntemine ilave olarak farklı iç lojistik
taşıma yöntemleri belirlenmiştir. Bulanık bilgi aksiyomu ve ağırlıklandırılmış bulanık bilgi
aksiyomu yaklaşımları ile en düşük bilgi içeriğine sahip olan taşıma yöntemi en uygun taşıma
yöntemi seçilmiştir. Daha sonra bağımsızlık aksiyomu yaklaşımı ile mevcut taşıma
xviii
yönteminden belirlenen yeni taşıma yöntemine geçişte tasarımcılara rehber olabilecek
hiyerarşik bir tasarım yapısı ortaya konulmuştur. Yeni taşıma yönteminin performansını
geliştirmek ve her zaman en üst düzeyde tutabilmek için performans geliştirme prosedürü de
ortaya konulmuştur. Mevcut taşıma yöntemi ile belirlenen yeni taşıma yönteminin iş sonuçları
bakımından karşılaştırılması ve elde edilen faydalar tez çalışmasının son bölümünde yer
almaktadır.
Üretim lojistiğinin etkinliğinin artması ve daha hızlı, daha hasarsız, daha doğru ve daha
süreçlerle entegre şekilde malzeme hareketlerinin sağlanabilmesi için yalın iç lojistik yapısının
kurulabilmesi amacıyla bağımsızlık aksiyomu yaklaşımı ile hiyerarşik tasarım yapısı
oluşturulmuş ve elde edilen faydaların ençoklanması ve performansın her zaman üst düzeyde
tutulabilmesi için gerekli tasarım süreci performans geliştirme prosedürü olarak sunulmuştur.