YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Dizel motorlarda püskürtme stratejisinin performansı ve emisyonlara etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yılmaz, Hasan
dc.date.accessioned 2024-04-05T13:07:36Z
dc.date.available 2024-04-05T13:07:36Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/13715
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018 en_US
dc.description.abstract Dizel motorlarda emisyon regülasyon limitlerini sağlayabilmek ve müşterinin talep ettiği minimum yakıt sarfiyatı ile maksimum güç hedefini tutturabilmek için ECU aracılığı ile motorun çalışma parametreleri üzerinde değişiklik yapılması gerekmektedir. Bu parametrelerden üzerinde en çok çalışılanları ise yakıt enjeksiyon sistemi ve enjeksiyonun motor çalışma koşullarına göre haritalandırıldığı ECU kalibrasyonudur. Yapılan bu deneysel çalışmada; yakıt püskürtme basıncı değiştirilmiştir. Ayrıca enjeksiyon ikiye bölünerek ana yanmayı kolaylaştırma, emisyonları düşürmek için ön enjeksiyon zamanlamasının ve miktarının emisyon ve motor gücüne etkisi araştırılmıştır. Deneyde dört silindirli, dört zamanlı, common rail sistemi ile direk enjeksiyonun yapıldığı turboşarjlı 1.8 litrelik bir motor kullanılmıştır. Çalışma sırasında motor, 2500 dev/dak’lık sabit hızda %50 pedal pozisyonunda çalıştırılarak 120, 130 ve 140 MPa’lık basınç ile yakıt püskürtülmüştür. Aynı zamanda püskürtülen yakıt miktarı sabit tutularak iki faza ayrılıp ön enjeksiyonlu yanma gerçekleştirilmiştir. Yapılan ön enjeksiyon miktarı toplam püskürtülen yakıtın %5, %10 ve %15’i olacak şekilde belirlenmiştir. Ön enjeksiyon zamanlamasının etkisini de görebilmek için ön enjeksiyon avansı ÜÖN’dan 10, 15 ve 20 KMAº olacak şekilde püskürtmeler gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak ise yapılan değişikliklerin NOx, CO, CO2, HC, is emisyonlarıyla birlikte motor gücüne, silindir için maksimum yanma basıncına etkileri araştırılmıştır. Deney sonuçlarına göre, püskürtme basıncının arttırılmasıyla Pmax, NOX, CO2, ÖYT artmış, CO, HC, is ve motor gücü ise azalmıştır. Ön enjeksiyon püskürtme avansının arttırılması ile ise NOx, CO2, ÖYT, Pmax artmış, CO, HC ve motor gücü düşmüştür en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject İçten yanmalı motor en_US
dc.subject Dizel motor en_US
dc.subject Püskürtme basıncı en_US
dc.subject Püskürtme avansı en_US
dc.subject Performans Egzoz emisyonları en_US
dc.subject Ön enjeksiyon en_US
dc.subject Enjeksiyon fazlaması en_US
dc.subject Ön enjeksiyon avansı en_US
dc.title Dizel motorlarda püskürtme stratejisinin performansı ve emisyonlara etkisi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster