dc.description.abstract |
Otomobillerde motor, araç şasisi üzerinde üç farklı noktadan bağlanmaktadır.
Bunlar; motordan direk şasi bağlantısı, diğer ikisi ise şanzıman üzerinden
bağlantılardır. Bazı otomobil firmaları bu motor üzerindeki bağlantının birden fazla
görevde kullanılmasını amaçlamışlardır. Bağlantının sağlanmasının yanında
motorun taşınma görevi de bu bağlantı braketi ile sağlanmaktadır.
Bu çalışmada binek otomobil üreticisine ait olan, 1.5L dizel Euro 6 emisyon
standartlarına uyan motoru için, motordan şasi üzerine bağlantıyı sağlayan ve
motorun taşınmasını sağlayacak yapıyı içeren braket tasarımı yapılması
amaçlanmıştır. Bu tasarım motor parçası olarak ömürlük parça olarak
kullanılmaktadır. Ayrıca parçanın kullanıldığı motor ailesi yüksek hacimli üretim
kapasitesine sahip olması sebebi ile yüksek sayılarda üretimi gerçekleştirilecek olup
otomobil üretici firma bünyesindeki ürün gamında geniş bir yelpazede kullanımı
olacaktır.
Yapılacak olan tasarımda dikkat edilmesi gereken önemli noktalar, motorun çalışma
ve çalışmama durumunda başarılı şekilde bağlantının sağlanması, motorun şasi
içine yerleştirilmesinde veya çıkarılmasında askı braketi olarak görevini başarı ile yerine getirebilmesi ve yapılan parçanın ağırlığının optimize edilmesi
gerekmektedir.
Parça ağırlığı maksimum ergonomi sınırı olan 3 kg ile sınırlandırılmıştır. Parça
malzemesi olarak dökme demir malzeme kullanılımına karar verilmiş olup bunun
sebebindeki en büyük etken yüksek gerilme değerlerine dayanımıdır. Önceki
programda alüminyum kullanılması dayanım açısından büyük problem
oluşturmuştur.
Parçanın iki farklı çalışma koşulu için farklı yükler uygulanmıştır. Motorun şasi
bağlantısı görevinde parça motor hareketinden kaynaklı zorlama yüklerine maruz
kalmaktadır. Bu yükler önceki motorlardan alınan ölçüm dataları olup, yönlere göre
X:17kN, Y:6kN ve Z:12kN olarak alınmıştır. Askı kısmında ise motor şanzıman
ikilisinin salınım hareketinden gelen merkezcil kuvvet ve ağırlık bilgisi göz önüne
alınarak hesaplama sonucunda 8400 N ’luk yüke maruz kalmaktadır. Bu yük altında
da askı kısmının analizleri ve tasarımı tamamlanmıştır.
Parça tasarımında başlangıçta sabit kabul edilen ve bir önceki nesil motordan direk
olarak tasarımı sabit alınan motor takoz braketi bağlantısı tasarımı yapılan malzeme
değişikliği ile bağlantıda dayanım problemleri nedeni ile değiştirilmiş olup yeni
yapılan tasarımda hem bağlantı geometrisi hem de kullanılan bağlantı
elemanlarında değişikliğe gidilmiştir. Bu sayede istenilen dayanım sağlanılmıştır.
Yapılan bilgisayar destekli analiz çalışmaları ile parçanın tek seferde doğru tasarım
ve dayanım özelliklerinde üretimi gerçekleştirilmiştir.
Bu tez kapsamında parçanın parametrik tasarımının yapılması, analizlerle bu
tasarımın optimize ve şekillendirilmesi konusunda bilgi verilmiştir. Tasarım için
CATIA programından yararlanılmış olup, yapılan analiz işlemlerinden Abaqus ve
Altair HyperWorks programlarından yararlanılmıştır. Test ölçümlerinin, yapılan
analiz dataları ile karşılaştırmak için LMS Virtual Lab programı kullanılmıştır. |
en_US |