Abstract:
Kurmaca interaktif filmler, normalde fiziksel olarak pasif olan sinema izleyicisineaktif olma ve belirli konularda seçim yapma şansı tanımaktadırlar. Sayısalteknolojideki son gelişmeler izleyicilere, filmlerde dil seçme ve kamera açısı seçmegibi düşük düzeyli interaktivitelerin ötesinde, filmlerin hikayesini interaktif olarakkurma şansı da sunmaktadır. Bu tez çalışmasının temel amacı, izleyicilerin hikayekurma aşamasında yaratıcı katkısını değerlendirebilen ve kurmaca filmlerdekibaşarıyı interaktif filmlerde de devam ettirebilecek bir interaktif film modeliönermektir. Ne var ki, mevcut interaktif film çalışmaları dramatik anlatı ileinteraktivite arasında var olan çelişkiyi çözme konusunda başarılı olamamışlardır.Dramatik anlatılar kendi yapısal özellikleri ve izleyicilerin kahramanlarla kurduklarıilişki nedeniyle interaktif filmler için uygun yapılar sunmamaktadırlar. Diğertaraftan, Brechtçi filmler hem neden-sonuç ilişkileri gevşek olan epizotlardanoluşmaları, hem de bu filmlerde izleyicilerin kahramanlara daha mesafeliyaklaşmaları, onları interaktif filmler için çok uygun yapılar olarak ortayaçıkarmaktadır.Bu tez çalışmasının en önemli çıktısı, Brechtçi film teorisine dayanan kurmaca birinteraktif film modeli önerisidir. Bu model tek bir izleyicinin interaktif eylemdebulunacağı bir yapı öngörmektedir. Önerilen interaktif film modeli, kapsamlı birliteratür araştırması ve karşılaştırmalı bir irdeleme sonucunda yapılan bazı kabullerüzerine oluşturulmuştur. Yapılan literatür araştırması sırasında, mekansal kurguönerilerinin interaktif filmler için çok uygun bir yapı sundukları görülmüştür.İnteraktif film modelinin temel özellikleri belirlendikten sonra, kuramın pratiğedönüşüp dönüşmediğini anlamak ve bu dönüşüm sürecinin sunacağı ipuçlarınıtoplamak için bir prototip önerisi hazırlanmıştır. Son olarak, önerilen model vehazırlanan prototip değerlendirilerek, Brechtçi film teorisine dayanan başarılı birinteraktif film modeli kurmanın mümkün olduğu ispatlanmıştır.