Özet:
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ Ezici rekabetin yaşandığı günümüz pazarlarında kalite, şirketler için vazgeçilmez bir unsur olmuştur. Tüketicilerin giderek daha da bilinçlenmesi, refah ve kültür seviyelerinin yükselmesi bu sonucun ortaya çıkmasını sağlamıştır. Çağdaş yönetim anlayışına sahip şirketler, tüketicilerin değişen ihtiyaç ve isteklerine kolaylıkla ayak uydurabilmektedir. Çalışmamızın konusu olan "Toplam Kalite Yönetimi" de bu yönetim tarzlarından birisidir. TKY'nin uygulamadaki başarısı, onun öğelerinin tam anlamıyla hayata geçirilmesine bağlıdır. Peki, nedir bu öğeler ? 1-) Üst Yönetimin Liderliği Bu yönetim anlayışım, öncelikle üst yönetim benimsemelidir. Onlar bu anlayışı benimsemeden, çalışmaların başarıya ulaşmadığım yapılmış uygulamalardan görmekteyiz. Daha sonra Üst Yönetim TKY çalışmalarında çalışanları devamlı teşvik etmeli, liderlik görevini üstlenmelidir. 2-) Müşteri Odaklılık -Müşteri Tatmini Yukarıda da denildiği gibi, müşterilerin ihtiyaç ve beklentileri sürekli değişmektedir. Ürün yada hizmet üreten firmalar, müşterilerinin bu isteklerini sürekli olarak takip etmek zorundadır. TKY, "kaliteyi müşteri belirler" görüşünü savunur. 3-) Tam Katılım ve Takım Çalışması TKY' de, tüm çalışanların yapılan bu faaliyetlere katılımı hedeflenmektedir. Yine TKY' de ekip çalışmaları teşvik edilmektedir. (Takım çalışmalarının önemine dikkati çekmek bakımından, çalışmamızda bu konu ayrı bir bölüm olarak incelenmiştir).4-) Çalışanların Eğitimi Çalışan insanlardan istenen düzeyde verim alınabilmesi için, bu kişilerin öncelikle eğitilmesi gerekir. Bu anlayışa göre en büyük yatırım, insana yapılan yatırımdır. Verilen eğitimlerle, çalışanların fiziksel çalışmalarının yanısıra, zihinsel çalışmaları da sağlanmaktadır. Yani, çalışanların kazanç sağlayacak yeni fikirler üretmeleri, karşılaştıkları problemlere çözüm araştırmaları teşvik edilmektedir. 5-) Hata Önleme - Sıfır Hata TKY, muayene ile kalitenin elde edilemeyeceğini veya edilse bile çok pahalıya mal olacağını söyler. TKY'ne göre kalite, üretim esnasında elde edilir (Kalitenin büyük bir kısmı tasarım aşamasında sağlanır). TKY, sıfır hatayı hedeflemektedir. Bir problem ortaya çıktığında, bunun kaynağının tespit edilerek ortadan kaldırılması amaçlanmaktadır. Bu şekilde, aynı hatanın tekrarlanması önlenmektedir. 6-) Sürekli Geliştirme Japonların "Kaizen" dedikleri bu kavram, bulunulan seviyeyi yeterli görmeyip, bunun sürekli geliştirmeyi ve iyileştirmeyi ifade eder. (Japonların, bu anlayışla sahip olduklarından Amerikalılardan teknoloji ve üretkenlik bakımından ileridedirler). TKY'nin başarısı, ancak, bu öğelerin tamamının birlikte uygulanmasıyla elde edilmektedir. Kalite Güvencesi ve ISO 9000 standartları konusu da bu çalışmada yer almıştır. Kalite Güvencesi tariflenerek, standartlarla olan ilişkisi anlatılmıştır. Yine, ISO 9000 standartları hakkında bilgi verilerek ISO 9001 maddeleri incelenmiştir.