Özet:
İş dünyasının temel çekirdeği ve en küçük ekonomik birim olan işletmelerin gelişimine bakıldığında özellikle son elli yıl içerisinde büyük bir ilerleme kaydedildiği görülmektedir. Klasik örgüt anlayışlarından günümüz iş dünyasında geçerli modern örgüt anlayışlarına gelinceye kadar işletmelerde gerek yönetim ve gerekse iş yapış stillerinde büyük değişimler yaşanmıştır. Bu değişim ve ilerlemeler beraberinde yönetim ve iş fonksiyonlarına ilişkin daha farklı problemleri de getirmiştir. Bu sorunlar bir işletmenin büyümesi ve gelişiminde çözülmesi öncelikli konulardır ki ekonomik birim olan işletmelerin bu yönde sürdürdüğü faaliyetler çok çeşitlidir. Bazı firmalar, yönetim ya da iş fonksiyonlarında cereyan eden bu sorunları kendi içlerinde kurduğu ekipler yoluyla, bazı firmalar ise daha objektif bir yöntem olan dış kaynaklardan yararlanma (outsourcing) yoluyla çözmeye çalışmaktadırlar. Dış kaynaklardan yararlanma yoluyla yapılan çalışmalar, daha çok işletme dışından danışmanlık firmalarının getirilmesi ve sorunların onların önderliğinde çözümlenmesi şeklinde yürütülmektedir. Danışmanlık firmalarının, işletmelerin faaliyetlerinde düzenleyici ve yönlendirici rol oynaması, sorunlara çözüm önerileri getirilmesinde hem dış bir göz olması açısından olaylara tarafsız bakabilmeyi hem de profesyonelliğin sağlanması açısından da önemli bir çabayı ortaya koymaktadır. Bu yüzden işletmelerde yürütülen iyileştirme ve geliştirme faaliyetleri son yıllarda daha çok önem kazanmış ve bu yönde yeni yaklaşımlar, farklı metodolojiler geliştirilmiştir. Sistem analizi, süreç yönetimi, sürekli iyileştirme yaklaşımı, değişim mühendisliği bunlardan bir kaçı olup bu çalışmada sistem analizi ve süreç yönetimi yaklaşımlarına yer verilmiş ancak geliştirici metodoloji olarak süreç yönetimi esas alınmıştır. Bu anlamda tez çalışmasının birinci bölümünde ekonomik birim olarak genel anlamda işletme kavramına ve işletme türlerine yer verilmiş, ikinci bölümde işletmenin yönetim fonksiyonuna ve üçüncü bölümde temel işletme fonksiyonlarına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise geliştirici metodolojilerden sistem analizi yaklaşımı ele alınmış, beşinci bölümde tez çalışmasında esas alınan süreç yönetimi metodoloji ayrıntılarıyla incelenmiş ve son olarak da altıncı bölümde bir işletmede süreç yönetimi yaklaşımıyla yürütülen uygulama çalışmasına yer verilmiştir. Anahtar kelimeler: İşletme, Fonksiyon, İyileştirme, Süreç, Metodoloji.