Özet:
Günümüzde rekabet ortamında bilgi gereksiniminin artması, ürünün yaşam süresinin kısalması, tutundurma ve dağıtan faaliyetlerinin gerekliliğinin zorunlu hale gelmesi ve pazarlama bütçelerinin giderek artmasıyla pazarlama yönetiminin karar mekanizmasının işleyişi yetersiz kalmaktadır. Pazarlama bileşenleri olarak bilinen ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma kararlarında yöneticinin uzman fikri yetersiz kalmaktadır. Daha bilimsel ve objektif sonuçlar veren matematiksel verilere dayanan karar modellerine ihtiyaç artmaktadır. Karar ağaçlan, Markov karar zinciri, oyun teorisi gibi karar modellerinin kullanımı pazarlama kararlarında daha başardı ve kesin sonuçlar vermekte ve rekabet ortamındaki risk ve belirsizlik faktörünü işletmeler açısından minimuma indirmektedir. Bu çalışmada, giriş bölümünde insanın, yaşamının her anında karar alma durumu ile karşı karşıya olduğuna ve pazarlama yönetimi gibi işletme sisteminin temel işlevi olan bölümünde karar alma durumunda riski, belirsizliği ve sübjektifliği ortadan kaldırmak amacıyla karar modellerinden yararlanılmasının gerekliliğine yer verilmiştir. İkinci bölümde, pazarlamanın doğuşuna, pazarlama ve pazarlama yönetimi kavramlarına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, pazarlama yönetimi bileşenleri olan ürün, dağıtım, tutundurma ve fiyat kavramları ayrıntılı olarak açıklanmışta. Dördüncü bölümde, pazarlama yönetimi ve karar süreci aşamalarına değinilmiştir. Beşinci bölümde, belirlilik, belirsizlik ve risk ortamında karar almada kullanılan sayısal karar modelleri anlatılmıştır. Altıncı bölümde, sayısal karar modellerinin pazarlama bileşenlerine uygulanması örneklerle açıklanmışta. Son bölümde, pazarlama departmanı incelenen Pireks A.Ş.'nin tamtam yapılmış ve işletmedeki pazarlama kararlarının aşamalarına değinilmiştir. Sonuç bölümünde ise, uygulamadan elde edilen bilgiler ışığında, genel değerlendirmeler yapılmış ve sonuçlar çıkarılmıştır, Anahtar Kelimeler: Pazarlama sistemi, pazarlama bileşenleri, karar alma, karar süreci, sayısal karar modelleri.