Özet:
Tekne dizayn aşamasının en önemli adımlarından biri form optimizasyonudur. Bu optimizasyon genellikle, stabilite, direnç ve sevk üzerine yapılmaktadır. Doğada ayna gibi düz bir su yüzeyi bulunamayacağından teknelerin karışık denizdeki cevaplarının da belirlenmesi tasarım açısından büyük önem taşımaktadır. Gemi operatörü deniz durumuna göre istemli veya istemsiz hız kesebilir. Dalgalı denizde hız kaybı, dalgalardan kaynaklanan ek direnç, sevk veriminin düşmesi ve en önemlisi deniz tutması gibi önemli etkenler, mühendisleri daha denizci bir tekne inşa etmeye yöneltmiştir. Bu yüksek lisans tez çalışmasında YTÜ yuvarlak kıçlı gulet serisinin denizcilik davranışlarına etki eden deplasman değerleri, ana boyutları ve oranları, tekne form parametreleri detaylıca incelenmiştir. Gulet tipi tekneler günümüzde özellikle Akdeniz ve Ege Deniz'inde gezinti tekneleri olarak kullanılmakta olup, denizcilik kabiliyetlerinin geliştirilmesi büyük önem kazanmıştır. Yüksek lisans tez çalışmasının ilk kısmında, seride yer alan 21 farklı deplasmana ait teknenin denizcilik hesapları yapılarak, salon-kaptan köşkü düşey ivmelenme ve baş-kıç vurma hareketi için yaşanabilirlik indeksi değerleri hesaplanmıştır. Her bir tekne için yaşanabilirlik indeks değerleri grafiklerle gösterilmiştir. İkinci kısımda ise tüm tekneler eş bir deplasmana indirgenip, tekne form parametrelerinin belirlenen gemi hareketlerine etkileri saptanmıştır.