Abstract:
Geniş güverte açıklığı bulunan gemilerde burulma momentine bağlı yapısal etkiler büyük önem taşımaktadır. Dalgaların gemi omuzluklarından alınması ve simetrik olmayan yüklemeler, burulma momentinin oluşmasında asıl etkendir. Burulma momentinden kaynaklanan kayma gerilmeleri, güverte açıklığına bağlı olarak çok yüksek değerlere çıkabilmektedirler. Bu çalışmada, geniş güverte açıklığına sahip bir konteyner gemisinin orta kesitinde oluşan burulma momentine bağlı kayma gerilmeleri, analitik ve nümerik yöntemler kullanılarak incelenmiştir. Konteyner gemisinin boyutlandırılmasında ve uygulanan üniform burulma momentinin hesaplanmasında Türk Loydu Kuralları kullanılmıştır. Analitik hesaplarda üniform burulma (St. Venant burulması) teorisi, nümerik hesaplarda ise sonlu elemanlar teorisi kullanılmıştır. 3 boyutlu model tasarımı SolidWorks 2012 paket programında yapılmış, analizler HyperWorks paket programında gerçekleştirilmiştir.