Özet:
Kaliteye odaklanarak üretim yöntemi dünyada 2.Dünya Savaşı'ndan ve Türkiye'de 1980'li yıllardan sonra artan bir oranla yayılmaya başlar. Dünya çapında düşündüğümüz zaman özellikle Japon tersanelerinde kalite programlarının başlangıcının çok eski olduğunu görürüz. Türkiye'de birkaç kalite programlarını kullanan tersane olmakla beraber Toplam Kalite Yönetimini uygulayan bir tersane mevcut değildir. Toplam Kalite sisteminin maksimum verimde çalışabilmesi için bazı ünlü Toplam Kalite uzmanlarının belirttikleri gibi uzun yıllar alması muhtemel kurum kültüründe bir değişiklik gerekir. Bu değişim sonucunda işletmenin personel dahil tüm fonksiyonlarında doğru bir kalite bilinci mevcut olur. İstatiksel Proses Kontrol ve Kalite Çemberleri programlan sistemin doğasında bulunan, ondan ayrı düşünülmeyen iki temel araçtır. Bir geminin inşaat prosesinin tamamlanabilmesi diğer sektörlerle karşılaştırıldığında yüksek maliyetlere katlanılması neticesinde gerçekleşebilir. Bu iki aracın etkin kullanımı ile işletmeye ihmal edilemeyecek bir rekabet avantajı veren bir maliyet düşüşü elde edilebilir. Toplam Kalite Yönetimi sistemi için bir ön koşul olan kurum kültüründe değişim hedefine ulaşılması yeterli ısrar ve azme sahip bir üst kademe yönetim tarafından gerçekleştirilebilir. Meseleye bu açıdan bakılırsa başlangıçta organizasyon içinde değişim isteğinin yukarıdan aşağıya üst yönetim tarafından iletilmesi gerekir. Ancak üst yönetim tarafından ortaya atılan bu değişim diğer çalışanlar tarafından benimsenmezse sonraki aşamada başarı için hiç ihtimal olmayacaktır. Toplam Kalite Yönetimi üst yönetimin yeterli ve gerekli azme sahip olması halinde yüksek kalitede rekabet avantajına sahip üretimin en etkin yoludur.