Özet:
İstanbul Boğazı'nda 1851 yılında Şirket-i Hayriye ile başlayan iki yaka arasında vapurla yolcu taşımacılığı zaman içinde gerekli ihtiyaçlara cevap vermesi için pek çok değişime uğramıştır. Yandan çarklı buharlı gemilerle başlayan süreç, yerini zamanla daha modern makinelerle donatılmış, ve eski İstanbulluların "Boğazın İncileri" olarak bildikleri günümüzde halen kullanılmakta olan vapurlara bırakmıştır. Bu tez çalışmasında İstanbul ve Boğaz ile bütünleşmiş fakat hem ekonomik ömrünü tamamlamış hem de bakımsızlıktan yıpranmış eski vapurlar yerine daha modern, İstanbul'un ihtiyaçlarını karşılayacak yeni bir tasarım oluşturulmuştur. Giriş bölümünde, günümüzde Boğazda yolcu taşımacılığının durumu ve tasarım yaparken izlenen yöntem anlatılmıştır. İkinci bölümde, Boğazda vapurla yolcu taşımacılığının ve kullanılan vapurların tarih içindeki gelişimi, vapurla yolcu taşımacılığının günümüzdeki durumu ve vapurların İstanbul halkı için önemine değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise, yolcu gemisinin ön tasarımı yapılmıştır. Tasarım yaparken dizaynı etkileyen unsurlar, eski ve yeni gemilerin iyi ve eksik yönleri incelenmiştir. Geminin ana özellikleri ve çalışacağı hat belirlenmiştir. Dördüncü bölümde yolcu vapurunun detaylı tasarımı yapılmıştır. Geminin ana boyutları ve formu bu bölümde oluşturulmuştur. Gemi tasarlanırken nelere dikkat edildiği her güverte için ayrı ayrı anlatılmıştır. Eklerde Autocad programı kullanılarak hazırlanmış genel plan, Napa programı kullanılarak hazırlanmış endaze planı ve hidrostatik eğriler, Rhinoceros ve Photoshop programları kullanılarak hazırlanmış üç boyutlu resimler sunulmuştur. Ayrıca bu tez çalışması ile, birebir imalat projesi ortaya çıkarmak yerine daha çok, bir gemi tasarlanırken nelere dikkat edilmesi, hangi yolların izlenmesi gerektiği ve tasarım aşamasında nelerin önem taşıdığı anlatılmıştır.