Özet:
Günümüzde bir çok tipte tekneler yapılmakta olup bunlar konstrüksiyon, yapım malzemesi, form vb. açıdan farklılıklar göstermektedir. Geçmişten günümüze süre gelen ve yaygın olarak kullanılan tekne tiplerine rastlamak mümkündür. Bu tekne tiplerine ait yapısal boyutlandırma formülleri ve kuralları mevcuttur. Ancak farklı tipte teknelerin imalatı söz konusu olduğunda teknenin yapısal boyutlandırması için dayanıklılığının ispatlanması gerekir. Bu çalışmamızda lamine teknelerin yapısal analizi incelenmiştir. Analizi yapılan tekne tipiklasik tekne tipinden daha farklı bir konstrüksiyon yapısına sahiptir. Teknemizin yapısını kısaca açıklamak gerekirse, postalarımız omurgadan güverteye kadar uzanmak yerine boyuna bir eleman olan sintine stringerine kadar uzanmaktadır. Yani postaların sintine stringeri ile kemere atkısı arasında herhangi bir eleman bulunmamakta olup sadece dış kaplama bulunmaktadır. Bu tip bir teknenin imalatı ve klaslanması söz konusu olduğunda bunun yapısal olarak gerekli mukavemete sahip olduğunun ispatlanması gerekmekte ve bu noktada sonlu elemanlar yöntemi ile hesaplamalar devreye girmektedir. Tekne yapım malzemesi olarak kullanılan ahşap, yapısal olarak demir, kurşun vb. malzemelerden daha farklı olup herhangi bir sonlu elemanlar programında modellenmesi ve sonuca ulaşılması zordur. Fakat teknemizin lamine sistem ile yapılmış olması bunu kolaylaştırmaktadır. Çünkü lamine edilmiş ahşap doğal ahşaba göre daha homojen mekanik özelliklere sahiptir. Teknelerin lamine sistem ile yapılmasındaki bir diğer neden de budur. Tezde amaçlanan klaslama kuruluşlarında olmayan bu yapısal tipteki teknelere ait kuralların temelini oluşturacak bir araştırma yapmaktır. Ancak klas kuruluşlarında bulunan bu tipampirik formüllerin elde edilmesi için çok sayıda tekne formu kullanılarak gerçekleştirilmesi gerekir. Bunun teorik olarak oluşturulması kadar pratik olarak da desteklenmesi gerekir. Bu tezde elimizdeki tekne ANSYS programında modellenerek gerekli analizler yapılmış ve sonuçları incelenmiştir.