Özet:
Gemilerde oluşan her türlü atık maddenin çevre kirliliği yaratmasını önlemek amacıyla bazı uluslarası kurallar konmuştur. Bu kurallar belirli tonajın üzerindeki gemiler için genellikle uluslararası sularda geçerlidir. Gemilerin bu kurallara uygun dizayn edilmesi gerekmektedir ki buna göre sertifikalandırılırlar ve bu sertifikalarla açık denizde yüzdürülebilirler. Bu sertifikalar da geminin bağlı olduğu klas kuruluşun bilirkişisi tarafından gemideki kontrolleri yapılıp kurallara uygun bulunduktan sonra onaylanır. Bu kurallara göre gemiler atıklarını ayrıştırıcıdan geçirip belli bir oranda denize ya da havaya bırakabilirler. Bu ayrıştırıcıların nasıl tasarlandığı ve nerelerde uygulandığı detaylı bir şekilde proje mühendisi tarafından hazırlanmalıdır. Havayı ve denizi kirletebilecek maddelerden bazıları, sızan atık yakıt, havaya verilen baca gazları, sintine suyu, çöpler, diesel makina yakıtından dolayı açığa çıkan NOx ve SOx gazlarıdır. Bunların nasıl oluştuğunu ve önlemek için nasıl bir tasarım yapılması gerektiğini ve bu tasarım yapılırken uyulması gereken kuralları anlatılacaktır. Deniz kirliliğini etkileyen en önemli faktörlerden biri de gemi kazalarıdır. İstanbul ve Çanakkale boğazlarının olduğu ülkemizde transit geçişlerin yoğunluğundan dolayı olan geçmiş kazalar incelenerek, ilerde oluşabilecek kazaları önlemek amacıyla alınması gereken önlemlerin neler olduğundan bahsedilecektir.