Özet:
İstanbul Boğazı, iki kıtayı birbirine bağlayan küresel öneme sahip bir iç su bölgesidir. Malaka Boğazı'ndan sonra gemi trafiği açısından en yoğun ve en tehlikeli boğazdır. İstanbul Boğazı uluslararası deniz trafiğine açık olduğundan trafik yoğunluğu Süveyş Kanalı'nın 3, Panama Kanalı'nın 4 katıdır ve bu yoğunluk her geçen gün artmaktadır. Bu tehlikenin en aza indirilmesi için boğazdaki akımın günümüz imkânları da kullanılarak gerçekçi bir yaklaşımla incelenmesi gerekmektedir.Bu tez çalışmasında İstanbul Boğazı'nın bir kısmı ticari bir HAD (Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği) akışkanlar mekaniği programında modellenmiş ve sayısal olarak incelenmiştir. Kullanılan HAD programı sonlu hacimler yöntemini temel almaktadır. Bu programda boğaz modellendikten sonra sınır şartları girilerek uygun bir çözümleme modeli seçilmiş ve 3 boyutlu geometri için çift fazlı akım analizi yapılmıştır. Bu analiz sırasında boğazdaki akıntılar ve rüzgârın neden olduğu kuvvetler de hesaba katılmıştır. Ayrıca aynı model için yakıt kirliliği problemi de incelenmiştir. Gemi emisyonu için simülasyonlar boğazın bir kısmı yerine tümü için yapılmıştır.