Özet:
Uygulama alanları incelendiğinde, kompozit kabukların yüksek basınçlı tanklar dahil birçok silindirik formda sıklıkla kullanılması, özellikle bu kabukların farklı kalınlıklarda davranışlarının incelenmesine neden olmuştur. Kalın kabuklarda, kalınlık ekseni boyunca gerilmelerin hesaplanabilmesi amacıyla yapılan çalışmalarda kayma gerilme etkilerinin de hesaba katıldığı yüksek mertebeli deformasyon teorileri ile elde edilen sonuçların hassasiyeti dikkat çekicidir. Bu çalışmada genel olarak Klasik ve Birinci Mertebeden Deformasyon Teorilerine de yer verilmiş olmasının sebebi, teorilerin geliştirilmesi sürecinde kayma deformasyonlarının etkisinin gösterilebilmesidir. Ancak artan mertebelerde kullanılan hesaplama gücünün artması ve elde edilen sonuçlardaki hassasiyet incelendiğinde, özellikle Üçüncü Mertebeden Deformasyon Teorisi kullanımının, hesaplama güçlüğü ve sonuç hassasiyeti bakımından optimum noktada olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle tez çalışmasında tercih edilen yöntemdir. Örnek uygulamada tercih edilen sınır şartları Navier çözümünü sağlayacak şekilde, sınır değerlerinin Çiftli Fourier Serileri kullanılarak yapılan tanımlamalarında süreksizlik oluşturmamaktadır. Belirlenen lamine kabuk simetrik ve düzgün yayılmış yük etkisindedir. Analitik çözüm neticesinde elde edilen kısmi diferansiyel denklemler kullanılarak MATLAP programlama dilinde kod hazırlanmıştır. Sayısal sonuçların doğruluğu ve hassasiyeti J.N.Reddy tarafından aynı özellikteki kabuk için elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılmıştır.