Özet:
Artan yakıt maliyetlerine paralel olarak, gemi inşa sanayinde gemi direncini azaltmak maksadıyla yapılan gemi formu üzerindeki modifikasyonlar hızla önem kazanmaktadır. Bu yöntemler arasında en etkililerinden biri olan yumrubaş uygulamaları, gemi direncini azaltmak maksadıyla uygulandığı gibi, aynı zamanda daha süratli gitmek maksadıyla da kullanılabilmektedir. Yumrubaş uygulamalarında mega yatlar, ticari gemilere göre uygulanma sıklıklarına bakıldığında arka planda kalmıştır. Bu durumun esas nedeni, magayatların lüksü ve konforu simgelemelerinden, bu tarz ekonomik araştırmaların yapılması esas isteklerin gerisinde kalmasıdır. Sunulan bu çalışmada, çeşitli yumrubaş formları, seçilen ana mega yat formuna uygulanmıştır. Daha sonra bu formlar, direnç yönünden Holtrop-Mennen güç tahmin yöntemine göre detaylı olarak incelenmiştir. Bir sonraki aşamada, yumrubaşların mega yatlarda, stabiliteye ve denizciliğe olan etkileri tartışılmıştır. Ayrıca, yumrubaş uygulamalarının tekne formuna getirdiği diğer faydalardan bahsedilmiştir. Çalışma neticesinde mega yatlarda yumrubaş seçimi sırasında direnç yönüyle birlikte, yumrubaşların denizcilik ve stabiliteye olan etkileri de göz önünde bulundurularak seçim yapılması ön görülmüştür.