Özet:
Çağımız hızla değişen bilim ve teknolojinin etkisindedir. Bu değişimlerin okul sistemini etkilemesi kaçınılmaz bir gerçektir. Bu değişimleri eğitim sistemine sorunsuzca katabilmek önemlidir. Etkili bir değişim yönetimi ile değişimin meydana getirdiği olumlu etkileri eğitim sistemine sorunsuzca katabilir, olumsuz etkilerinden de sistemi koruyabiliriz. Bunun için eğitim yöneticilerinin değişimi yönetme konusunda gerekli bilgi ve tecrübe donanmış olmaları gereklidir. Araştırmanın genel amacı askeri liselerdeki öğretmen sınıfı yöneticilerin değişimi yönetme yeterliliklerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanması için "Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri" adındaki anketten faydalanılmıştır. Anket için gerekli izinler alınmış ve anketler Kuleli Askeri Lisesi, Maltepe Askeri Lisesi, Işıklar Askeri Lisesi'nden toplam 55 yönetici ve 168 öğretmene uygulanmıştır. Anketler ile elde edilen veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, tek yönlü varyans analizi (Anova), t test gibi istatistik teknikler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan yöneticilerin değişim yönetimi yeterliliği konusunda hizmet sürelerine göre, aralarında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Değişimi yönetme yeterliliği konusunda düzenli olarak meslekleri ile ilgili yayınları takip eden yöneticiler ile takip etmeyen yöneticiler arasında, beş boyutta da anlamlı bir fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Kurum içi ve kurum dışı kendini geliştirici faaliyetlere katılma durumuna göre yöneticilerin sadece değişim yönetiminin vizyon geliştirme, sağlama alma ve geliştirme boyutunda anlamlı bir fark ortaya çıktığı görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmen ve yöneticilerin görevlerine göre değişimi yönetme ölçeğine verdikleri yanıtlara ilişkin sonuçlar incelendiğinde, harekete geçirme, kuruculuk, vizyon geliştirme, destek sağlama ve sağlama alma boyutlarında anlamlı bir fark çıktığı görülmüştür. Buna göre yöneticilerin değişimi yönetme yeterliliği konusunda, öğretmenlerin yöneticileri ile ilgili görüşlerine göre kendilerini daha yeterli gördükleri sonucu ortaya çıkmıştır.