Özet:
Egitimde yapılandırmacı yaklasımla, hemisfer egilimleri ve ögrenme stratejileri gibiögrenenlere ait özellikler önem kazanmıs; ögrencilerin özellikleriyle uyumlu ögrenmeortamları ve ölçme-degerlendirme yöntemleri arastırılmaya baslanmıstır. Bu çerçevede, 2005-2006 egitim ve ögretim yılında Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesinde okuyan ögrencilerleyapılan bu çalısmanın amacı, ögrencilerin hemisfer egilimleri (sag hemisfer egilimi, solhemisfer egilimi, entegre ve karma) ile ögrenme stratejileri (bilissel islemleme stratejileri vemetabilissel düzenlenme stratejileri) arasındaki iliskiyi belirlemek ve hemisfer egilimleri ileögrenme stratejilerinin ögrencilerin farklı ögrenme ortamlarındaki (sunus yoluyla ögretim,probleme dayalı ögrenme ve yasantısal ögrenme) akademik basarıları üzerindeki etkileriniarastırmaktır.Klinik öncesi dönemde okuyan 333 ögrenci ile yürütülen arastırmada, ögrencilerin hemisferegilimlerini degerlendirmek için Torrance ve Taggart'ın Enformasyon slemleme Ölçegi;ögrenme stratejilerini belirlemek için Vermunt'un Ögrenme Tarzları Ölçegi'nin ilk bölümükullanılmıstır. Farklı hemisfer egilimlerine sahip veya ögrenme stratejilerini farklı sıklıklardatercih eden ögrencilerin akademik basarıları, sunus yoluyla ögretim, probleme dayalı ögrenmeve yasantısal ögrenme ortamlarında aldıkları notlar ile karsılastırılmıstır. statistikselanalizlerde pearson korelasyonu, çoklu regresyon analizi ve MANOVA testleri kullanılmıs;istatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmistir.Hemisfer egilimlerine göre bakıldıgında, ögrencilerin % 51,8'si karma, % 29,6'sı saghemisfer egilimli, % 11,3'ü sol hemisfer egilimli ve % 7,3'ü entegre grupta yer almıstır.Metabilissel düzenleme stratejileriyle bilissel islemleme stratejileri arasındaki çoklu regresyonanalizlerinde; kendi kendine düzenleme stratejisi tüm islemleme stratejilerini, dısardandüzenlenme ise sadece adım adım islemleme stratejisini anlamlı olarak yordamıstır.MANOVA testlerinde, farklı hemisfer egilimli ögrencilerin bilissel islemleme stratejileri(p<0.01) ve metabilissel düzenleme stratejileri (p<0.001) ile farklı ögrenme ortamlarındakiakademik basarıları (p<0.05) arasında anlamlı farklılıklar saptanmıstır. Bilissel islemleme vemetabilissel düzenleme stratejilerini farklı sıklıklarda tercih eden ögrencilerin akademikbasarıları arasında ise somut islemleme ve dısardan düzenleme stratejileri dısında anlamlıfarklılıklar bulunmamıstır (p<0.05).Bu bulgulardan, farklı hemisfer egilimli ögrencilerin bilissel islemleme ve metabilisseldüzenleme stratejileriyle ilgili tercihlerinin farklılasabilecegi ve bunun da ögrencilerinakademik basarılarını etkileyebilecegi sonucu çıkarılabilir.