Özet:
Davranısların değisimini sağlayan eğitim ve gelisim, öğretmenlerin performanslarını geliştirmek için mevcut is kosuları gereği çerçevesinde önemli olmaktadır.Öğretmenlerin davranıs, bilgi ve becerilerinin tümü gelistirilebilir. Birçok gelişim öğretmenlerin is davranısında değisim sağlayabilir, böylece daha iyi performans ve sonuç üretilebilir. Kaliteli öğretmen yetiştirme, hizmet öncesi eğitimle baslayip yasam boyu devam eden bir eğitim süreci ile olanaklıdır. Arastırmanın genel amacı Milli Eğitim Bakanlığı Hizmet içi Eğitim DairesiBaskanlığı tarafından 5-16 Mart tarihinde Mersin, 16-27 Nisan 2007 tarihinde Van Hizmet İçi Eğitim Enstitüsü'nde düzenlenen "İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi Formatörlük Kursu" konulu hizmet içi eğitim programının amaç ve içerik,eğiticilerin sunusu, ortam, süre ve konaklama bakımlarından değerlendirilmesidir. Arastırmada genel tarama modeli kullanılmıstır. Arastırmada, katılımcıların bireysel özelliklerini belirlemek için 5 sorudan olusan bir form ve programla ilgili görüslerini tanımlamak için 22 sorudan olusan bir anket hazırlanmıstır. Arastırmacı tarafından gelistirilen anket formları toplam 137 katılımcıya uygulanmıstır. Anketlerden elde edilen veriler aritmetik ortalama, yüzde, standart sapma, t-testi, ANOVA ve LSDtesti gibi teknikler kullanılarak analiz edilmistir .Arastırma sonucunda, katılımcıların büyük bir çoğunluğu programın amaç ve içeriği,eğiticilerin sunusu, eğitim ortamı ve eğitimin süresine iliskin olumlu görüslere sahipolduğu, konaklamaya iliskin görüslerinin ise orta düzeyde olduğu bulunmustur. Katılımcıların yer değiskenine göre eğitim programına iliskin görüslerinde; Mersinve Van'da gerçeklestirilen eğitim programları arasında amaç-içerik, eğiticilerin sunusu ve konaklama arasında fark olduğu, eğitim ortamı ve süre arasında anlamlı bir fark olmadığı gözlenmektedir.Katılımcıların cinsiyet değiskeni ve yas değiskenine göre eğitim programına iliskin görüsleri arasında istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark bulunamamıstır. Kıdem değiskenine göre eğitim programına iliskin görüslerinde; eğiticilerin sunusu,eğitim ortamı ve süre boyutunda istatistiksel bakımdan anlamlı bir fark bulunmamasına karsın; eğitim programının amaç-içerik ve konaklama boyutunda anlamlı bir fark ortaya çıkmıstır.