Abstract:
Türkiye'de öğrencilerin güvenliğini düzenleyen yasa ve yönetmelikler olmasına rağmen, öğrencilerin okul ortamlarında güvenliklerinin sağlanması ciddi bir problem teşkil etmektedir. Bu problemin sebeplerini araştırmak için, Büyükçekmece ilçesindeki ilköğretim okullarında, öğrenci güvenliği hakkında iki boyutlu bir anket uygulanmıştır. Ankette yönetici ve öğretmenlerin öğrenci güvenliğine verdiği önem ve bunun okullarında gerçekleşeme derecesi ölçülmüştür. Toplanan veriler, okulun özel veya resmi olmasına ve çalışanın yönetici veya öğretmen olmasına göre ayrı ayrı ele alınmıştır. Sonuçların değerlendirilmesinde merkezi eğilim ölçüleri ve bağımsız gruplarda t-testi kullanılmıştır. Okul türünden bağımsız olarak tüm yöneticiler öğrenci güvenliğini önemli bulduklarını söylemişlerdir. Ancak özel okul yöneticileri, öğrenci güvenliğinin okullarında gerçekleşme derecesinin, resmi okul yöneticilerine göre daha fazla olduğunu belirtmişlerdir (p < 0.05). Özel okul öğretmenlerinin öğrenci güvenliğine, resmi okul öğretmenlerine göre daha fazla önem verdikleri ve okullarında gerçekleşme derecesinin de daha fazla olduğunu ifade etmişlerdir (p < 0.05). Bu değerlendirmelere göre, özellikle resmi okullarda, öğrenci güvenliğinin sağlanması konusunda gerekli tedbirler acilen alınmalı, yasa ve yönetmelikler gözden geçirilmeli, yönetici ve öğretmenlerin bilinç düzeyi arttırılmalıdır.