Abstract:
Bu araştırma, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 32 ilçe milli eğitim müdürlüğünde görev yapan ilçe milli eğitim müdürleri ile şube müdürlerinin tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlerin tükenmişlik üzerinde anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmada tükenmişlik alt boyutlarından duygusal tükenme, duyarsızlaşma, kişisel başarı eksikliği; bireysel özelliklerden cinsiyet, medeni durum, yaş, öğrenim düzeyi,öğretmenlikteki ve yöneticilikteki kıdem, iletişim becerisi, ekonomik tatmin, çalışma saati, mesleki yeterlilik derecesi algısı, görevi yürütme biçimi, bulunulan kurumdaki çalışma süresi ele alınmıştır.Araştırma genel tarama modeli esas alınarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili il milli eğitim müdürlüğüne bağlı 32 ilçe milli eğitim müdürlüğünde görev yapan 167 ilçe milli eğitim müdürü ve şube müdürü oluşturmuştur. Bu yöneticilerden 152'sine ulaşılmış ve 114 tanesi araştırmaya gönüllü olarak katılmış,112 yöneticinin ölçeği geçerli sayılıp araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Veri toplamak için, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile birlikte Ergin tarafından geçerlik ve güvenirlik testleri yapılan "Maslach Tükenmişlik Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi amacıyla frekans, yüzde, aritmetikortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi, t-testi, Tukey HSD testi teknikleri kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen sonuçlar aşağıdaki gibidir:1. Yöneticiler duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı boyutlarında düşük düzeyde tükenmişlik yaşamaktadırlar.2. Cinsiyet, görevi yürütme biçimi, haftalık çalışma saati, öğretmenlerle iletişim kurma becerisi değişkenlerinin yöneticilerin tükenmişlik düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır.3. Medeni durum, görev unvanı, mesleki yeterliklerini algılama derecesi,amirlerinden takdir görme derecesi, ekonomik tatmin derecesi değişkenleri tükenmişliğin alt boyutlarında anlamlı bir farklılık oluşturmaktadır.4. Yaş, mezuniyet durumu, öğretmenlik kıdemi, yöneticilik kıdemi, halen bulunulan kurumdaki çalışma süresi değişkenlerine göre yöneticilerin tükenmişlikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır.