Özet:
Bu arastırma, ilkögretim müfettislerinin rol ve davranıs boyutu kapsamındakimesleki etik ilkelere uyma düzeyleri konusundaki ilkögretim müfettislerinin veögretmenlerinin algılarını belirlemek amacıyla yapılmıstır. Arastırma tarama modeli ileyapılmıstır. Arastırmanın çalısma evrini İstanbul ili Anadolu bölümüdür. Arastırmanıniki çalısma grubu bulunmaktadır.Birinci çalısma grubunu Türk Egitim Sisteminin denetim alt sisteminde görevyapan ilkögretim müfettisleri olusturmaktadır. İstanbul ili Anadolu bölümünde görevyapmakta olan ilkögretim müfettislerinin tamamı arastırmaya alınmıstır. Veri toplamaaracı olarak tutum ölçer (24 madde) kullanılmıstır. Toplam 130 tutumölçerden 128'idegerlendirmeye alınmıstır.İkinci çalısma grubunu ise, İstanbul ili Anadolu bölümünde bulunan ve MilliEgitim Bakanlıgı'na baglı resmi ilkögretim okulu sayısı en fazla olan 3 merkez ilçe(Kadıköy, Ümraniye, Pendik) ile okul sayısı en az olan 3 merkez ilçede (Tuzla,Sultanbeyli, Kartal) yer alan 36 ilkögretim okulunda çalısan ögretmenlerolusturmaktadır. Merkez dısında kalan Sile ilçelesi ile okul sayısı çok az olan Adalar, buçalısmanın evrenine alınmamıstır. Veri toplama aracı olarak aynı tutum ölçerkullanılmıstır. Bu alt evrene toplam 662 tutum ölçer uygulanmıstır. Tutum ölçerlerin481 tanesi degerlendirmeye alınmıstır.Toplanan verilerin analizinde sıklık tabloları, merkezi ve yaygınlık ölçüleri iledegiskenlerin ikili gruplamasında bagımsız gruplarda t-testi, üç veya daha çokgruplamada ise (ANOVA) tek yönlü varyans analizi yöntemi kullanılmıstır. Tek yönlüvaryans analizi ile bulunan farklılıkların hangi yönde oldugunu tespit etmek için Post-Hoc Tukey testi kullanılmıstır.Arastırmanın bulgularına göre; müfettisler, meslektaslarının etik ilkelere uymadüzeylerinin her iki boyuta iliskin olarak ve genel olarak "çok" oldugunudüsünmektedirler.Ögretmenler, ilkögretim müfettislerinin etik ilkelere uyma düzeylerinin her ikiboyuta iliskin olarak ve genel olarak ?orta? düzeyde oldugunu düsünmektedirler.Ögretmenler, ilkögretim müfettislerinin rol boyutundaki etik ilkelere uymadüzeylerinin, davranıs boyutundakilere uyma düzeylerinden daha fazla oldugunubelirtmislerdir.İlkögretim müfettisleri, meslektaslarının rol ve davranıs boyutları kapsamındayer alan mesleki etik ilkelere uyduklarını ifade ederken, ögretmenler daha azuyduklarını ifade etmislerdir. İlkögretim müfettisleri ve ögretmenlerin algılarındadavranıs ve rol boyutunu olusturan tüm maddeler göreve göre istatistiksel olarakanlamlı farklılık göstermistir .Ögretmenlerin, ilkögretim müfettislerinin rol ve davranıs boyutlarındaki meslekietik ilkelere uyma düzeylerine iliskin algıları ile kisisel degiskenlerden cinsiyet arasındaanlamlı bir fark çıkmamıstır. Buna karsın kıdem ve brans degiskeni açısından anlamlıfarklılıklar saptanmıstır.İlkögretim müfettislerinin, meslektaslarının rol ve davranıs boyutlarındakimesleki etik ilkelere uyma düzeylerine iliskin algıları ile kisisel degiskenlerden cinsiyetarasında anlamlı bir fark çıkmamıstır. Ancak kıdem degiskenine göre anlamlı birfarklılık saptanmıstır.