dc.description.abstract |
Çatısma gerek bireysel gerekse örgütsel hayatın kaçınılmaz bir gerçeği olarak görülmektedir. Çatışmanın olumsuz olduğu kadar olumlu sonuçları da vardır. Çatışmanın sonuçlarının olumlu ya da olumsuz olması onun kaynağının doğru birbiçimde anlasılması ve çatısmanın uygun yöntemlerle ele alınmasına bağlıdır.Örgütlerde ve özelliklede insan öğesinin ön planda olduğu eğitim örgütlerde çatışmanın doğru analiz edilebilmesi ve iyi yönetilebilmesi için insanı ve onun davranışlarına yön veren kisilik özelliklerini tanımanın, çatısma yöneticisi için oldukça önemli olduğu söylenebilir.Bu arastırmada, ilköğretim okulu müdürlerinin Rahim Örgütsel Çatışma Envanteri ile ölçülen bes bireyler arası çatısma yönetimi stili tercihleri ile 16 PF Kisilik Envanteri ile ölçülen kisilik özellikleri arasındaki iliskinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Ayrıca okul müdürlerinin kullandıkları çatısma yönetimi stilleri ile demografik özellikler arasındaki iliskinin ortaya çıkarılması arastırmanın diğer bir amacını olusturmaktadır. Arastırmanın verileri İstanbul ili Fatih ilçesi sınırları içinde bulunan 44 ilköğretim okulu müdürüne anket uygulaması yoluyla elde edilmistir. Anketlerden elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve korelasyon teknikleri ileanaliz edilmistir. Arastırma sonucunda okul müdürlerinin çatısma yönetimi stillerini kullanma dereceleri arasında okul büyüklüğü, mezun olunan okul türü, yas, mesleki kıdem veyöneticilik kıdemi değiskenleri açısından anlamlı fark olduğu görülmüştür. Çatışma yönetimi stillerinden tümlestirme, kaçınma ve uzlasma stilleri ile 16 PFbirincil faktörlerinden baskınlık, canlılık, ketumluluk, duyarlılık, değisime açıklık,canlılık ve strese tolerans arasında da orta derecede ve istatistiksel açıdan anlamlı iliskiler bulunmustur. Ayrıca çatısma yönetimi stillerinden tümleştirme, kaçınma ve hükmetme stilleri ile 16 PF global faktörlerinden dışadönüklük, bağımsızlık ve endişe düzeyi arasında orta derecede ve istatistiksel açıdan anlamlı iliskiler bulunmustur. |
|