Özet:
Çatısma gerek bireysel gerekse örgütsel hayatın kaçınılmaz bir gerçeği olarakgörülmektedir. Çatısmanın olumsuz olduğu kadar olumlu sonuçları da vardır.Çatısmanın sonuçlarının olumlu ya da olumsuz olması onun kaynağının doğru birbiçimde anlasılması ve çatısmanın uygun yöntemlerle ele alınmasına bağlıdır.Örgütlerde ve özelliklede insan öğesinin ön planda olduğu eğitim örgütlerindeçatısmanın doğru analiz edilebilmesi ve iyi yönetilebilmesi için insanı ve onundavranıslarına yön veren kisilik özelliklerini tanımanın, çatısma yöneticisi için oldukçaönemli olduğu söylenebilir.Bu arastırmada, ilköğretim okulu müdürlerinin Rahim Örgütsel ÇatısmaEnvanteri ile ölçülen bes bireylerarası çatısma yönetimi stili tercihleri ile 16 PF KisilikEnvanteri ile ölçülen kisilik özellikleri arasındaki iliskinin ortaya çıkarılmasıamaçlanmıstır. Ayrıca okul müdürlerinin kullandıkları çatısma yönetimi stilleri iledemografik özellikler arasındaki iliskinin ortaya çıkarılması arastırmanın diğer biramacını olusturmaktadır.Arastırmanın verileri ?stanbul ili Fatih ilçesi sınırları içinde bulunan 44ilköğretim okulu müdürüne anket uygulaması yoluyla elde edilmistir. Anketlerden eldeedilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve korelasyon teknikleri ileanaliz edilmistir.Arastırma sonucunda okul müdürlerinin çatısma yönetimi stillerini kullanmadereceleri arasında okul büyüklüğü, mezun olunan okul türü, yas, mesleki kıdem veyöneticilik kıdemi değiskenleri açısından anlamlı fark olduğu görülmüstür.Çatısma yönetimi stillerinden tümlestirme, kaçınma ve uzlasma stilleri ile 16 PFbirincil faktörlerinden baskınlık, canlılık, ketumluluk, duyarlılık, değisime açıklık,canlılık ve strese tolerans arasında da orta derecede ve istatistiksel açıdan anlamlıiliskiler bulunmustur. Ayrıca çatısma yönetimi stillerinden tümlestirme, kaçınma vehükmetme stilleri ile 16 PF global faktörlerinden dısadönüklük, bağımsızlık ve endisedüzeyi arasında orta derecede ve istatistiksel açıdan anlamlı iliskiler bulunmustur.