Özet:
Yeni ilkögretim programları geleneksel degerlendirme yöntemlerinin yanı sıra alternatif degerlendirme yöntemlerinin de kullanılmasını önermektedir. lkögretim Seçmeli Bilisim Teknolojileri dersinde süreç degerlendirmesi için; kavram haritaları, performans görevi, proje, portfolyo, öz degerlendirme ile grup ve akran degerlendirmeleri gibi alternatif degerlendirme yöntemleri tavsiye edilmistir. Objektif degerlendirmelerin yapılmasını saglamak için kontrol listeleri ve dereceli puanlama anahtarlarının yöntemlerle birlikte kullanılması da önerilmistir. Bu arastırmanın amacı, ilkögretim Bilisim Teknolojileri ögretmenlerinin alternatif degerlendirme yöntemlerini kullanmalarına iliskin olarak tutum, yeterlik algısı ve kullanım sıklıgı açısından yeterlilik düzeyini ögretmen algılarına göre ortaya çıkarmaktır. Arastırmada genel tarama modellerinden iliskisel tarama modeli kullanılmıstır stanbul iline baglı Kadıköy, Maltepe, Zeytinburnu ve Kagıthane ilçelerinde görev yapan 104 Bilisim Teknolojileri ögretmenine arastırmacı tarafından gelistirilen anket uygulanmıstır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, t-testi, anova, korelasyon ve regrasyon kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, ögretmenlerin alternatif degerlendirme yöntemlerine iliskin tutumlarının, yeterlik algılarının ve kullanım sıklıklarının besli likert ölçegine göre orta seviyede yer aldıgı sonucuna varılmıstır. Bunlardan en düsük düzeye sahip degisken kullanım sıklıgıdır. Alternatif degerlendirme yöntemlerinden akran degerlendirme ve dereceli puanlama anahtarına yönelik ögretmenler düsük tutum, yeterlik algısı ve kullanım sıklıgı sergilerken, proje ve performans görevine iliskin yüksek tutum, yeterlik ve kullanım sıklıgı göstermislerdir. Tüm bu degiskenlerin ortalaması alınarak belirlenen ögretmen yeterlilik düzeyi orta seviyededir. Ögretmenlerin tutum, yeterlik algısı ve kullanım sıklıklarında cinsiyete ve alternatif degerlendirme yöntemlerine yönelik alınan hizmet içi egitime göre fark bulunmazken; çalısılan kuruma göre degiskenlerin hepsinde özel okul lehine ve sınıf mevcuduna göre tutum ve öz-yeterlik algısında 20-29 mevcut lehine anlamlı fark bulunmustur. Ayrıca yöntemler hakkındaki öz-yeterlik algısı ve tutumun, kullanım sıklıgını % 32 varyansla ve .05 anlam düzeyinde pozitif etkiledigi arastırmanın diger bulguları arasındadır.