Özet:
Teknolojik alanda yaşanan gelişmeler insanların hayatlarını derinden etkilemiş, çağın insan yeterliliklerinden beklentilerini değiştirmiştir. İnsanların öğrendikleri ya da ihtiyaçları olan bilgileri düzenlemesi ve bu bilgiler ışığında bilişsel süreçlerini kullanarak davranışlarını düzenlemesi gereklidir. Dolayısıyla öğrencilerin öz düzenleme becerileri ve bilişsel strateji kullanımlarının geliştirilmesi büyük önem arz etmektedir. Öğretim ve değerlendirme bu özelliklerin gelişimine yardım etmelidir. Bu doğrultuda çalışmanın odak noktasını matematik dersinde ürün dosyası kullanımı oluşturmaktadır.Çalışmada matematik dersinin değerlendirilme sürecinde ürün dosyası kullanımının beşinci sınıf öğrencilerinin bilişsel strateji kullanımı, öz düzenleme becerileri ve görüşleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ön test son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılan araştırmanın çalışma grubunu 2008?2009 eğitim öğretim yılında Alman Liseliler Eğitim ve Kültür Vakfı İlköğretim Okulu'nda okuyan beşinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Deney ve kontrol gruplarında 20'şer öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada "Öz Düzenleme" ve "Bilişsel Strateji Kullanımı" ölçekleri ve "Ürün Dosyası Geliştirme Sürecinin Değerlendirilmesi" formu kullanılmıştır. "Öz Düzenleme" ve "Bilişsel Strateji Kullanımı" ölçekleri, Üredi (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği"nin beş alt boyutundan ikisidir. Denel işlem süresince matematik dersinin değerlendirilmesinde deney grubu öğrencileri sekiz hafta boyunca ürün dosyası kullanılırken; kontrol grubu öğrencileri geleneksel yolları kullanmıştır. Ölçekler, denel işlem öncesinde ve sonrasında uygulanırken; öğrencilerin görüşlerini almaya yönelik olan form deney grubu öğrencilerine denel işlem sonunda uygulanmıştır.Araştırmanın bulguları, matematik dersinin değerlendirme sürecinde ürün dosyası kullanımının öğrencilerin bilişsel strateji kullanımı ve öz düzenleme becerileri üzerinde etkili olmadığını ortaya çıkarmıştır. Öğrenci görüşleri ışığında, matematik dersinin değerlendirilme sürecinde ürün dosyası kullanımının öğrencilerin sorumluluk duygularını, yaratıcılıklarını ve öz değerlendirme yetilerini geliştirdiği, ürün dosyalarının sadece kendilerine ait çalışmalarının olması nedeniyle sevdikleri ancak uzun ve zaman alıcı etkinlikleri yapmaktan kaçındıkları sonucuna ulaşılmıştır.