Özet:
Bu araştırma, okul geliştirmenin odaklandığı temel öğeler göz önünde bulundurularak ve bu öğelerin okul geliştirme ihtiyaçlarının saptanması ölçütleri olarak kullanılarak İstanbul ili resmi ilköğretim okullarının okul gelişim gereksinimlerinin belirlenmesini amaçlamaktadır.Genel tarama modeline göre yapılan araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ili Beşiktaş ilçesinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görev yapan 697 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklemini ise 109 öğretmen oluşturmuştur.Araştırmanın verilerini elde etmek için örneklemi oluşturan gruplara Gerald C. Ubben, Larry W. Hughes ve Cynthia J. Norris (2004) tarafından geliştirilen `Okul Gelişim İhtiyaçlarının Belirlenmesi' anketi uygulanmıştır. Elde edilen veriler, istatistiksel olarak, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü Anova testi (F testi) yöntemleri ile SPSS 11.5 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Sonuç olarak, ilk alt problemle ilgili elde edilen bulgulara göre, İstanbul ilindeki araştırma yapılan ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre, okulların etkili okul özellikleri bağlamında okul geliştirme ihtiyaçlarının çok farklı olmadığı söylenebilir.İlköğretim okullarının etkili okul özellikleri bağlamında okul gelişim ihtiyaçlarına ilişkin hiçbir boyutta öğretmenlerin mesleki kıdem düzeyleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark görülmemiştir. Ön Lisans ve Lisans grupları arasında etkili zaman yönetimi, yüksek standartlar ve beklentiler ve değerlendirme boyutları arasında istatistiki açıdan anlamlı fark görülmüştür. Öğrenci sayılarına göre öğretmen algılarında yüksek standartlar ve beklentiler ile değerlendirme boyutlarında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Öğretmen sayısına göre öğretmen algılarında sadece yüksek standartlar ve beklentiler boyutunda anlamlı bir farklılık görülmüştür. Öğretim biçimine göre öğretmen algılarında yüksek standartlar ve beklentiler, personel gelişimi ve etkili okul liderliği boyutlarında anlamlı bir farklılık görülmüştür.