Özet:
Bu araştırmanın amacı İlköğretim 6. sınıf matematik dersinin ondalık sayılar ünitesinde sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımının değerlendirilmesidir. Araştırma nitel olarak araçsal örnek olay deseni ile yapılmıştır. Araştırmanın uygulama aşaması Zeytinburnu'ndaki Haluk Ündeğer İlköğretim Okulunun 6-B sınıfında gerçekleştirilmiştir. Veriler, sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımının uygulanmasından elde edilen fiziksel ürünlerden, araştırmacı tarafından hazırlanan 12 soruluk görüşme formunun öğrencilere uygulanmasından, gözlemci notlarından ve uygulama süresince toplanan video kayıtlarından elde edilmiştir.Araştırmada elde edilen tüm veriler Carney'nin analitik soyutlama modeli kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımının öğrenen analizi boyutunda öğrencilerin akrandan öğrenmeye fikirlerini paylaşabilmek, bireysel çalışmaya ise kendi başlarına daha çabuk yapabilecekleri için ihtiyaç duyduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bir diğer sorusu olan sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımının içerik belirleme boyutunda ise öğrencilerin matematiği günlük hayat ile ilişkilendirdiği ve matematiği gelecek eğitimlerinde de kullanacaklarını fark ettikleri sonuçlarına varılmıştır. Sosyal yapılandırmacı öğretim tasarımının anlamın yapılandırılması boyutunda ise işbirlikli grupların önceden öğretmen tarafından oluşturulması öğrenciler tarafından olumlu karşılanmıştır. Öğrencilerin işbirlikli gruplarda görev paylaşımında zorlandığı, öğrencilerin işbirlikli gruplarda öğrendikleri ve öğrencilerin yaparak öğrendikleri sonuçlarına varılmıştır. Ayrıca değerlendirme boyutunda öğrenciler değerlendirmenin kendileri tarafından yapılmasını beğenmişlerdir. Bir diğer araştırma sorusu ise öğretmen rehberliği boyutunda olmuştur ve öğrenciler tarafından sosyal yapılandırmacı tasarımda öğretmen rehberliği diğer derslere göre daha etkin bulunmuştur.