Özet:
Bu çalışmanın genel amacı, çeşitli sosyo-ekonomik çevrelerden gelen, farklı duygusal olgunlukta, etnik yapıda, değişik ilgi ve yeteneklere sahip, kendilerine özgü ihtiyaçları ve bakış açıları olan öğretmenlerin kişisel değer yargılarını ortaya koymak ve çatışmayı nasıl algıladıklarını, bir başka değişle, çatışmaya dair değer yargılarını yani çatışma yaklaşımlarını belirlemek; değer yargıları ve çatışma yaklaşımları arasında herhangi bir ilişki olup olmadığını gözlemlemek ve bütün bunları kültürel açıdan yorumlayabilmektir.Araştırmanın verileri İstanbul ili Şişli ve Esenler ilçelerinde çalışan 367 kişilik örneklem gurubuna anket uygulanarak toplanmıştır. Anket formunun birinci bölümünde, anketi yanıtlayan öğretmenlerin kişisel bilgilerini içeren 7 adet çoktan seçmeli soru bulunmaktadır. İkinci bölümünde, 57 maddelik kısa adı "SVS" olan "Schwarz Değerler Ölçeği (Schwartz Value Survey)" bulunmaktadır. Üçüncü bölümde ise 22 maddelik "Çatışma Yaklaşımlarını Belirleme Ölçeği" bulunmaktadır. Elde edilen veriler yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, ANOVA, LSD testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı gibi istatistiksel teknikler kullanılarak çözümlenmiş, yorumlanmış ve raporlaştırılmıştır.Araştırmada şu sonuçlar elde edilmiştir: (1)Öğretmenlerin en fazla özaşkınlık, ikinci sırada muhafazakârlık, üçüncü sırada yeniliğe açıklık ve son sırada da özgenişletim değer gurubunda yer aldıkları görülmektedir. (2) Öğretmenlerin yer aldıkları değer gurupları arasında cinsiyet, yaş ve görev yaptıkları ilçe değişkenleri açısından istatistiksel bakımdan .05 düzeyinde anlamlı farklılıklar vardır. (3) Öğretmenlerin çatışmaya yönelik geleneksel yaklaşım bakış açısını yansıtan ifadelerinin ortalaması modern yaklaşım bakış açısını yansıtan ifadelerininkine göre daha yüksektir. (4) Öğretmenlerin çatışma yaklaşımları arasında medeni durum değişkeni açısından .05 düzeyinde anlamlı fark vardır. (5) Öğretmenlerin çatışmaya yönelik modern yaklaşım bakış açısına sahip olmaları ile yeniliğe açıklık değer gurubunu tercih etmeleri arasında ve çatışmaya yönelik geleneksel yaklaşım bakış açısına sahip olmaları ile yeniliğe açıklık, muhafazakârlık, özgenişletim ve özaşkınlık değer guruplarını tercih etmeleri arasında .05 anlamlılık seviyesinde pozitif yönlü bir ilişki vardır.