Özet:
Bu çalışmanın amacı, İstanbul İli Avrupa Yakasındaki Endüstri Meslek Liseleri ve Teknik Liselerde görev yapan öğretmen ve yönetici algılarına göre değişimin ve yeniliklerin uygulanmasını engelleyen faktörleri ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri; Avcılar, Bağcılar, Bahçelievler, Bayrampaşa, Beyoğlu, Çatalca, Fatih, Küçükçekmece, Şişli ve Zeytinburnu ilçelerinde bulunan 25 Endüstri Meslek Lisesi ve Teknik Lisede çalışan 520 örnekleme anket uygulanarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde; aritmetik ortalama, yüzdelik dağılım, t-testi ve ANOVA istatistiksel teknikleri kullanılmıştır.Araştırma; mevcut yönetsel yapı yetersizlikleri, motivasyon yetersizlikleri, iletişim/bilgi yetersizlikleri, dış çevre yetersizlikleri, kaynak yetersizlikleri, kurumsal kültür yetersizlikleri ve değişim liderliği yetersizlikleri olmak üzere yedi alt faktörde incelenmiştir. Araştırma bulguları, Endüstri Meslek Liseleri ve Teknik Liselerde değişimin ve yeniliklerin uygulanmasını engelleyen en önemli faktörün ?Kaynak Yetersizlikleri? olduğunu ortaya çıkarırken, ?Değişim Liderliği Yetersizlikleri? son sırada yer almıştır. Araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenlerin algılarında; cinsiyetleri, medeni durumları, okuldaki görevleri, yaş düzeyleri ve hizmet yıllarına bağlı olarak istatistiksel bakımdan anlamlı fark gözlenmiştir. Genel olarak, ölçme aracının tüm faktörlerinde öğretmen ve yönetici algıları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Evli öğretmenler, bekâr öğretmenlere göre, öğretmenler ise yöneticilere göre ?Motivasyon Yetersizlikleri? Faktörünü değişim ve yeniliklerin önünde daha yüksek düzeyde engel olarak görmüşlerdir. Araştırmanın ?Kurumsal Kültür Yetersizlikleri? faktörü ise araştırmaya katılan yöneticiler ve öğretmenler tarafından değişim ve yeniliklerin uygulanmasının önünde engel olarak görülmemiştir.