Abstract:
Bu araştırmada, ilköğretim okulu müdürlerinin beş faktör kişilik özellikleri ile benimsedikleri örgüt kültürünün temel sayıltıları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Ayrıca ilköğretim okulu müdürlerinin cinsiyet, yaş ve mesleki kıdemlerine göre benimsedikleri örgüt kültürünün temel sayıltıları arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını ortaya çıkarmak araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır.Tarama modeline göre yapılan araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ili Beyoğlu, Beşiktaş ve Şişli ilçelerinde görev yapan 85 resmi ilköğretim okulu müdürü oluşturmuştur.Araştırma verilerini elde etmek amacıyla okul müdürlerine "Beş Faktör Kişilik Envanteri" ve "Örgüt Kültürü Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak "aritmetik ortalama", "standart sapma", "manova" ve "pearson korelasyon" teknikleri ile SPSS 15.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda okul müdürlerinin cinsiyet, yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre benimsedikleri örgüt kültürünün temel sayıltıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.Okul müdürlerinin benimsedikleri insan-çevre ilişkilerinin doğası ile ilgili sayıltılarla ile beş faktör kişilik özelliklerinden yumuşak başlılık ve özdenetim/sorumluluk ile istatistiksel olarak negatif yönlü bir ilişki, duygusal tutarsızlık özellikleri ile pozitif yönlü bir ilişki ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca; okul müdürlerinin benimsedikleri insan doğasına ilişkin sayıltılar ile beş faktör kişilik özelliklerinden gelişime açıklık özellikleri ile istatistiksel olarak negatif yönlü bir ilişki ortaya çıkarılmıştır.