Özet:
Eğitim örgütlerinin yeniden yapılanmasıyla ilgili çalışmaların ve okula dayalı yönetimin önem kazandığı günümüzde okul müdürlerinin görevlerini etkin olarak yerine getirebilmeleri için, her yönden donanımlı olmaları gerekmektedir. Sözlü ve yazılı iletişim, sorun çözme, kişilerarası etkileşim, esneklik, vizyon sahibi olabilme, liderlik, liderliği sürdürebilme ve teknik yeterlilikler gibi temel yeterliliklere sahip olmalıdırlar. Bunun için,okul müdürlerinin, sosyal yeterliğin göstergeleri olan sosyal beceri düzeyleri yüksek olmalıdır. Sorumluluk alma, güvenilir olma, gerçeği söyleme, nazik ve ince olma, olumlu düşünce, coşku ve dostluk ifade etme, konuşmayı başlatma, kendini tanıtma, özür dileme, talimat verme, gruplarda/etkinliklerde başkalarına katılma, kompliman yapma, başkaları konuşurken dinleme ve karşılık verme, talimatlara uyma, olumsuz geri bildirimi alma, başkalarının duygularını anlama, problem çözme gibi sosyal beceriler okul müdürlerini yeterliğe ve mükemmelliğe doğru götürmede büyük öneme sahiptir. Bu nedenle, bu çalışmada Özel ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin sosyal beceri, yeterlik düzeylerinin neler olduğu ortaya konmuştur. Ayrıca bu ana problem altında şu alt problem incelenmiştir. 1- Özel ilköğretim okullarında görev yapan müdürlerin demografik özellikleri nasıl bir dağılım göstermektedir? 2- Okul müdürlerinin sosyal becerileri; a) Duyuşsal anlatımcılık b) Duyuşsal duyarlık56 Araştırmanın sonuçlarına göre; günümüzde artık geleneksel yöntemlerin çağdaş yönetimde geçerli olamayacağına işaret etmektedir. Yaşadığımız zaman diliminde Eğitim Yöneticiliği Biliminin anlam ve önemini bir kez daha yinelemekte yarar vardır. Bilgi çağma entegre olacak kitleleri yetiştirmek gibi önemli bir işleve sahip okulların yöneticilerinin de bilgi çağını özümseyebilecek donanımının, yeterliliklerinin olması gerekir. Bundan böyle uygulanacak, Eğitim politikalarının eğitim yöneticisi yetiştirme alanında; yönetim bilimi perspektifinin esas alınması daha yetkin yönetici ve toplumu da beraberinde getirecektir. Öneriler Uygulamacılar İçin Öneriler 1- Okul müdürlerinin sosyal beceri düzeylerinin belirlenmeye çalışıldığı bu araştırmada elde edilen bulgulara bakıldığında, araştırmaya katılan müdürlerin (n=60) orta düzeyde (X:229.31, SS=17.84) sosyal beceriye sahip oldukları görülmektedir. Okul müdürlerinin sosyal becerileri, çeşitli hizmet içi eğitim programlan düzenlenerek geliştirilmelidir. İçerik anlamında, sosyal beceri yeterliği ni kazandıracak nitelikte eğitim programlan hazırlanmalıdır. 2- Okul müdürlerinin duyuşsal ve sosyal anlatımcılık ile ilgili becerilerini, onların sözsüz etkileşimde olduğu gibi sözlü iletişim yetenekleriyle de ilgilidir. Kendini ifade etme, çevredeki güçlerin katılımı ve birleşmesini teşvik etme ve onları bu yönde güdüleme de müdürlerin iletişim becerileri ölçüsünde gerçekleşecektir. Ancak bulgularda bu becerilerin orta düzeyde olduğu görülmektedir. Müdürlerin sözlü ve sözsüz iletişim becerilerinin geliştirilmesi için hizmet içi eğitim programlarında bu alanlara ağırlık verilmelidir.