Özet:
Bu araştırma ilköğretim okullarında çalışan okul yöneticisi ve öğretmenlerin kendi okullarına ilişkin algılarını öğrenen örgüt yaklaşımı açısından ele alarak okulların öğrenen okul olma düzeyleri ve bu süreçteki algı farklılıklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik olarak tarama modeline dayanan betimsel bir araştırma deseni oluşturulmuştur.Araştırmanın çalışma evreni olarak İstanbul ilinin Başakşehir ilçesi belirlenmiş ve ilçedeki toplam ilköğretim okulu sayısı olan 30 ilköğretim okulunun tamamına ulaşılarak, 392 öğretmen ve 47 okul yöneticisinden oluşan toplam 439 katılımcının verileri araştırma kapsamında incelemeye alınmıştır. Veri setlerinin analizi için parametrik analizlerden t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA); non-parametrik analizlerden Kruskal-Wallis ve Mann- Whitney U testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucunda çalışma evrenindeki okul yöneticisi ve öğretmenlerin okullarına ilişkin öğrenen okul algılarının yüksek olduğu görülmüştür. Devlet okullarıyla özel okullar arasında hem genel öğrenen okul algısı açısından, hem öğrenen örgütün beş disiplini olan kişisel ustalık, zihni modeller, paylaşılan vizyon, takım halinde öğrenme, sistem düşüncesi açısından özel okullar lehine algı farkının oluştuğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin öğrenen okul ve öğrenen örgüt disiplini algısının cinsiyet, okul türü, öğretmenlik kıdemi, okuldaki toplam öğrenci mevcudu değişkenlerine göre farklılık gösterdiği; ancak yöneticilik görevi, yaş, yöneticilik kıdemi, eğitim durumu, okuldaki öğretmen sayısı ve şu anda çalıştıkları okuldaki görev süresi değişkenlerine göre algı farkının oluşmadığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin öğrenen okul ve öğrenen örgüt disiplini algısının okul türü, öğretmenlik kıdemi, okulda bir öğretmene düşen öğrenci sayısı, okuldaki toplam öğrenci mevcudu, değişkenlerine göre farklılık gösterdiği; ancak cinsiyet, yaş, eğitim durumu, okuldaki öğretmen sayısı ve şu anda çalıştıkları okuldaki görev süresi değişkenlerine göre algı farkının oluşmadığı tespit edilmiştir.