Özet:
Bu arastırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmak üzereyetistirilen öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilikdüzeylerini etkileyebilecek değiskenleri ortaya koymaktır. Öğretmen adaylarınınkültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeyleri üzerinde etkisi incelenendeğiskenler; bölüm, cinsiyet, içinde yetisilen coğrafi bölge ve yerlesim birimi, mezunolunan lise türü, yurtdısı deneyimi ve farklı ülkelerden ve/veya kültürlerden arkadasasahip olmadır. Arastırmanın modeli betimsel arastırma kapsamına giren genel taramamodelidir. Arastırmanın çalısma grubu, 2009-2010 bahar yarıyılında, MarmaraÜniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi'ne bağlı çesitli bölümlerde öğrenim görmekteolan ve arastırmaya gönüllü olarak katılan 414 öğretmen adayıdır. Öğretmenadaylarının kültürlerarası duyarlılık düzeyleri Chen ve Starosta (2000) tarafındangelistirilen Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği; etnikmerkezcilik düzeyleri ise Neuliepve McCroskey (1997) tarafından gelistirilen Etnikmerkezcilik Ölçeği ile ölçülmüstür.Her iki ölçeğin dilsel esdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalısmaları arastırmacıtarafından yapılmıstır. Verilerin çözümlenmesi sırasında, çok değiskenli varyansanalizi (MANOVA), tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve T testi ile parametrikolmayan testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri uygulanmıstır.Arastırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının kültürlerarasıduyarlılık düzeyleri arasında bölümlerine, yetistikleri yerlesim birimlerine, mezunoldukları lise türlerine, yurtdısı deneyimlerine ve farklı ülkelerden ve/veyakültürlerden arkadasa sahip olma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farkolduğunu ortaya koymustur. Öğretmen adaylarının etnikmerkezcilik düzeyleriarasında ise bölümlerine, cinsiyetlerine, yetistikleri yerlesim birimlerine ve yurtdısıdeneyimlerine göre istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüstür.