Abstract:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi "Dünya, Güneş ve Ay" ünitesi için uygulanan sosyal yapılandırmacı ile MEB yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımlarının öğrenenlerin akademik başarıları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkisini incelemektir.Öntest-sontest-tekrartest kontrol gruplu deneysel model kullanılan bu araştırmanın çalışma grubu 2009-2010 öğretim yılı bahar döneminde, İstanbul ili, Güngören ilçesi Kemal Kaya İlköğretim Okulu'ndaki iki 5. sınıf şubesi öğrenenlerden oluşmuştur. Şubelerin denkliğini belirlemek için öğrenenlerin 5. sınıf ağırlıklı dönem sonu başarı ortalamalarının farkına bakılmış; farkın anlamlılığı, bağımsız gruplar t-testi ile kontrol edilmiştir. T-test bulgularında şubelerin uygulama için birbirlerine denk oldukları görülmüştür. Bu doğrultuda rastgele seçilen 5F (n=37) deney, 5E (n=37) şubesi ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubu ile sosyal yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı, kontrol grubuyla ise MEB yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı ilkelerine göre dersler sürdürülmüştür.Araştırma verileri, öğrenenlerin akademik başarılarını ve öğrenmenin kalıcılığını ölçmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi ile elde edilmiştir. Ortalama güçlüğü 0.57 ve Cronbach Alpha (?) güvenirlik katsayısı 0.87 olarak bulunan akademik başarı testi; uygulamadan bir hafta önce öntest, uygulamadan sonra sontest, sontestten dört hafta sonra kalıcılık testi olarak her iki gruba uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, Tek Faktörlü Kovaryans Analizi (Ancova) ile çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda, öntest puanları kontrol altına alındığında sosyal yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı uygulanan deney grubunun sontest puanları ile MEB yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı uygulanan kontrol grubunun sontest puanları arasında anlamlı fark olmadığı bulgulanmıştır. Sontest puanları kontrol altına alındığında ise öğrenmenin kalıcılığı yönünden sosyal yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı uygulanan deney grubu lehine anlamlı fark olduğu bulgulanmıştır. Bu bulgulara göre araştırmanın birinci hipotezi desteklenmezken ikinci hipotezin desteklendiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Sosyal yapılandırmacı öğrenme ortamı tasarımı, öğretim tasarımı, akademik başarı, öğrenmenin kalıcılığı