Abstract:
Bu araştırma Antalya ili Konyaaltı ilçesinde resmi ilköğretim ve orta öğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin davranışlarında etik ilkelere ne derece uygun davrandıklarını, kendi algılarına ve öğretmenlerin algılarına göre cinsiyet, kıdem, yaş ve öğrenim düzeyi değişkenleri açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, tarama modellerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 854 öğretmen, 22 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini; 234' ü ilköğretim okullarından, 155' i ortaöğretim okullarından olmak üzere 389 öğretmen oluşturmaktadır. Okul müdürlerinin tamamı araştırmaya katılmıştır. Araştırmada Pehlivan (1997) tarafından geliştirilmiş "Etik İlkeler" ölçeği uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 19.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin gruplar halinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma dağılımları gösterilmiş, alt amaçlara uygun olarak t-test ve tek yönlü varyans analizi (Anova), Mann Whitney U testleri uygulanmış, sonuçlar tablolaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul müdürlerinin, kendi davranışlarının etik ilkelere uygun olup olmadığı hakkındaki algıları "Her Zaman Uygun"; İlköğretim ve orta öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin müdür davranışlarının etik ilkelere uygunluğuna ilişkin ortalama algıları "Genellikle Uygun" düzeyinde çıkmıştır. Ancak istatistiksel olarak ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmenler, orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlere oranla, müdürlerin "Hoşgörü", "Adalet", "Sorumluluk", "Dürüstlük" ve "Demokrasi" boyutlarındaki etik ilkelere daha fazla uygun davrandıklarını algılamaktadır. Bunun yanında araştırma sonuçlarında, öğretmenlerin algılarında cinsiyet, mesleki kıdem ve yaş değişkenlerine göre de istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuştur.