Özet:
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarındaki örgütsel adalet algıları ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi öğretmenlerin algılarına göre belirlemektir. Bu araştırma tarama modelinde bir araştırmadır.Araştırmanın çalışma evreni olarak İstanbul Fatih ilçesi belirlenmiş ve ilçedeki 55 ilköğretim okulunun tamamına ulaşılarak, toplam 314 öğretmenin verileri araştırma kapsamında incelemeye alınmıştır. Araştırmada ilköğretim okullarındaki örgütsel adalet düzeyini belirlemek için Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen `Örgütsel Adalet Ölçeği' öğretmenlerin iş doyum düzeylerini belirlemek için ise Balcı (1985)' nın geliştirmiş olduğu `Eğitim Yöneticisinin İş Doyumu' anketi kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemlerinden aritmetik ortalama ( ) standart sapma (s), yüzde (%), parametrik analizlerden t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), post-hoc Tukey, pearson korelasyon analizi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre örneklemdeki öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgütsel adalet `çoğunlukla' adil algılanmaktadır. Öğretmenlerin örgütsel adalete ilişkin algıları en yüksek etkileşimsel adalet boyutundadır. Öğretmenlerin iş doyumları `orta düzeyde katılıyorum' düzeyindedir. Öğretmenlerin en fazla kişiler arası ilişkiler boyutunda, en az ise ücret boyutunda doyuma ulaştıkları tespit edilmiştir. Örgütsel adalet ile iş doyumu arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki vardır. Örgütsel adalet algısı cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve yaş değişkenleri açısından farklılık göstermemektedir. Bulundukları okulda çalışma süresi değişkeni bakımından ise farklılık göstermektedir. İş doyum düzeyi yaş, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenleri bakımından farklılık göstermektedir. Cinsiyet ve bulundukları okulda çalışma süresi değişkenleri bakımından ise farklılık göstermemektedir.