Özet:
Çevre sorunlarıyla başa çıkabilmenin en temel yollarından birisi bilinçli ve planlı bir eğitimdir, insanlığın geleceği açısından önemli bir sorun olan çevre konusunda yapılabileceklerden en önemlisi yetişmekte olan nesillere dengeli ve sağlıklı bir çevre konusunda bilgili, duyarlı ve sorumlu davranmalarını sağlayacak şekilde bir eğitim vermektir. Çevre eğitimi tüm insan yaşamını kapsayan bir süreçtir. Fakat, formal eğitim sürecinin ilk kademesi olan ilköğretim çevre eğitiminin en önemli aracıdır. Bu araştırmanın amacı, özel ve devlet ilköğretim okullarına devam eden 8. sınıf öğrencilerinin, ilköğretim programlarında yer alan çevre eğitimi ile ilgili hedeflere ne derece ulaştıklarını ve öğrencilerin hedeflere ulaşma derecelerinin okul türlerine göre değişip değişmediğini saptamaktır. Bu amaçla, İstanbul ili merkezindeki 6 'sı özel, 6 'sı devlet olmak üzere toplam 12 ilköğretim okuluna devam eden 376 sekizinci sınıf öğrencisine araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi uygulanmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Öğrencilerin bu testten aldıkları puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanarak, ilköğretim programlarında yer alan çevre ile ilgili hedeflere ulaşma dereceleri belirlenmiştir. Ayrıca, devlet ve özel ilköğretim okulu öğrencilerinin başarı düzeyleri farkının anlamlılığı ise "t" testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, özel ve devlet okullarına devam eden 8. sınıf öğrencilerinin ilköğretim programlarında yer alan çevre ile ilgili hedeflerin yaklaşık yüzde 54. 5 'ine ulaştıkları ve öğrencilerin başarı düzeyleri arasında özel ilköğretim okulları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunduğu saptanmıştır.