Abstract:
Bu araştırma, İlköğretimin Birinci Kademesi 4. ve 5. sınıflarda İngilizce dersi veren öğretmenlerin, genel öğretmenlik becerileri, İngilizce öğretimi ve sınıf yönetimi açısından yeterliliklerini saptamayı ve İngilizce öğretmenliği eğitimi almış öğretmenlerle farklı alanlarda yetişmiş öğretmenler arasında bu açılarlardan bir fark olup olmadığını belirlemek amacı ile yürütülmüştür. Araştırmanın evreni İstanbul ili içinde yer alan resmi ilköğretim okullarının 4. ve 5. sınıflarında görev yapan İngilizce öğretmenleridir. Örneklem, İstanbul il sınırları içindeki beş ilçede yer alan resmi İlköğretim okullarından rastlantısal küme örnekleme olarak seçilen öğretmenlerden oluşmuştur. Araştırma verileri, 32 adet okulda görüşülen 49 öğretmenden toplanmıştır. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmış ve verilerin çözümü ve yorumlanmasında betimsel istatistik yöntemleri ile çalışılmıştır. Verilerin toplanması amacı ile alanyazın taraması ve uzman görüşlerine dayanılarak 52 maddeden oluşan bir anket geliştirilmiştir. Anket kişisel bilgiler, genel öğretmenlik özellikleri, İngilizce öğretimi ve sınıf yönetimi bölümlerinden oluşmaktadır. Öğretmenlerin anket maddelerine verdikleri yanıtların çözümlenmesinde frekans (f), yüzde (%), ağırlıklı ortalama (x), Standart sapma (s) ve t-testi hesaplamaları kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler, öğretme-öğrenme süreci ve sınıf yönetimi açısından kendilerini yeterli görmektedirler. Öğretme-öğrenme süreci ve sınıf yönetimi açısından bakıldığında alan öğretmenleri ve alan dışı öğretmenler arasında belirgin bir fark gözlenmemektedir. Buna karşın, hem alan öğretmenleri hem de alan dışı öğretmenler İngilizcelerini geliştirmeleri gerektiği ve çocuklara İngilizce öğretmenliği konusunda eğitime ihtiyaç duydukları yönündeki düşüncelerini dile getirmişlerdir. Araştırmanın iki önemli bulgusu göstermektedir ki, ülkemizde resmi ilköğretim okullarının birinci kademesinde iki yıldır uygulanmakta olan İngilizce öğretiminde öğretmenlerimizin daha başarılı olabilmeleri için Milli Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenleri bu konuda yeterli bilgi ve beceriler ile donatacak hizmet içi eğitim programlarına önem ve öncelik vermesi gerekmektedir.